Ryanair kalender 2009 (Foto: Ryanair)
Ryanair kalender 2009 (Foto: Ryanair)

Flyvertinnene stripper

Det irske flyselskapet Ryanair gir nok en gang ut kalender med lettkledte ansatte i hovedrollen som pinupjenter i bikini.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lavprisselskapet fortsetter sin omstridte tradisjon med å gi ut kalender hvor kabinansatte jenter poserer i kjent pinup stil. Årets utgave er nettopp utgitt og atter en gang er formålet å samle inn penger til et veldedig formål.

Ryanair kalender 200 (Foto: Ryanair)
Ryanair kalender 200 (Foto: Ryanair)

10.000 eksemplarer skal vekk

Siste års kalender, 2008-utgaven, ble trykket i 7000 eksemplarer og var utsolgt i løpet av to uker, ifølge selskapet. Ettersom kalenderen tydeligvis er så populær har Ryanair i år trykket opp minst 10.000 eksemplarer som selges for 10 euro på deres nettside.

Samtlige motiver er kabinansatte i flyomgivelser som flymotorer, på vingene, blant bensinpumper og verktøy.

Går til hjemløse i Irland

Fjorårets overskudd var på 55.000 engelske pund og gikk til den irske organisasjonen Angels Quest Charity. Årets overskudd skal gå til Dublin Simon Community som er en veldedighetsorganisasjon for hjemløse i Irland. Organisasjonen har ingen betenkeligheter med å motta penger fra kalenderen.

- Nå som de offentlige tilskuddene ser ut til å minke blir vi enda mer avhengige av sjenerøse gaver fra næringslivet. Ryanairs bidrag vil hjelpe oss til å fortsette å yte hjelp og et sted å bo for dem som trenger oss i en vanskelig tid, sier en talsmann for organisasjonen til Daily Telegraph.

Ryanair kalender 2009 (Foto: Ryanair)
Ryanair kalender 2009 (Foto: Ryanair)

Et omstridt produkt

Flyselskapet har tidligere kommet i vanskeligheter grunnet lignende kampanjer. Svenske myndigheter ga selskapet en advarsel da de i en annonse med bilde av en lettkledt flyvertinne annonserte "Hottest School Prices". Og spanske myndigheter var lite glad for at fjorårets kalender ble solgt til flypassasjerer i Spania.

Ryanair sier at de har sendt gratis kopier til både de spanske myndighetene samt et svensk medlem av riksdagen som klaget selskapet inn grunnet annonsen med den lettkledte.

Men selskapet unnlater ikke å være stolt over kalenderen og mener den er tidenes beste.

- 2009 utgaven som er fotografert i Spania i september er mer fargerik og sexy og burde selge som varmt hvetebrød, sier en talsmann for Ryanair til Daily Telegraph.

Ryanair 200 (Foto: Ryanair)
Ryanair 200 (Foto: Ryanair)

Vil ha med mannlige ansatte

Ifølge den britiske avisen The Daily Mail, har det spanske kvinneinstituttet en ny variant av oppfattelsen av likestilling. De begrunner sin klage på kalenderen med at ingen av selskapets mannlige ansatte er med i kalenderen.

- Vi snakker ikke om moral eller nakenhet her, det er snakk om hvordan kvinnene blir portrettert, sier talskvinne María Jesús Ortiz ved Det spanske kvinneinstituttet til den britiske avisen.

Organsisasjonen skal visstnok vurdere å melde selskapet til både EU og irske myndigheter fordi de mener Ryanair fremstiller sine ansatte som sexobjekter.

Mannsjåvinistisk stereotyper

Også den spanske forbrukerorganisasjonen FACUA går hardt ut og hevder at kalenderen fremmer mannsjåvinistisk oppførsel.

- Selskapet angriper arbeidende kvinners verdighet, spesielt de kabinansatte, ved å presentere stereotype bilder som de har brukt årevis på å kjempe mot, sa en talsmann for FACUA.