statoilhydro logo (Foto: Cornelius Poppe/SCANPIX)
statoilhydro logo (Foto: Cornelius Poppe/SCANPIX)

Refses for miljøreklame

Natur og Ungdom vant fram med sin klage over StatoilHydro til Forbrukerombudet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Miljøorganisasjonen klaget tidligere i høst på at StatoilHydros reklamekampanje «Alle må gjøre litt. Vi må gjøre litt mer.» De mente at selskapet brøt markedsføringslovens § 2 og 3 ved å fremstille seg som mer miljøvennlig enn andre.

I dag fikk de medhold på klagen fra Forbrukerombudet.

- Villedende reklame

I sitt svar skriver ombudet:

«Som fremholdt på den 8. oktober mener Forbrukerombudet at symbol- og bildebruken i kampanjen er egnet til å skape et villedende helhetsinntrykk av StatoilHydros virksomhet og miljøengasjement. På det grunnlag mener vi at kampanjen er villedende, utilstrekkelig veiledende og i strid med markedsføringsloven §§ 2 og 3.»

- Vi er fornøyde med seieren over StatoilHydro, men er forbannet over at selskapet investerer 10 millioner kroner i en reklamekampanje de burde visst var på kanten av loven, sier leder i Natur og Ungdom, Ingeborg Gjærum.

Håper på endring

De håper nå StatoilHydro innretter fremtidige kampanjer etter Forbrukerombudets syn.

Det er ikke første gang Natur og Ungdom tar StatoilHydro i juks. Også i 2005 klaget organisasjonen oljegiganten inn for Forbrukerombudet, den gang for villedende markedsføring av gass, og fikk medhold i dette.