Apollo Fashion case (Foto: TV 2 hjelper deg)
Apollo Fashion case (Foto: TV 2 hjelper deg)

Fashionably late

Kristina fra Bergen returnerte en kjole til nettbutikken Apollo Fashion. Fem måneder seinere har hun fortsatt ikke fått pengene sine.

- De lover og lover, men ingenting skjer og det dukker bare opp nye unnskyldninger hele veien, sier en oppgitt Kristina Nordstrønen.

Det var i mai i år at Kristina kom over en selskapskjole på nettsidene til Apollo Fashion. Etter å ha sjekket opp det Bergens-baserte firmaet i Brønnøysund-registrene og etter å ha fått forsikringer om at varen kunne returneres dersom den ikke passet, betalte Kristina inn 2.190 kroner på Apollo Fashions konto. Kjolen kom i Posten, men problemet var at den overhodet ikke så ut som på bildet.

- Den så veldig hjemmesnekret ut og i tillegg var den altfor stor. Jeg returnerte den derfor til butikken og tenkte at dette skulle være en enkel sak, forteller Kristina.

Frekke trusler
Men det var akkurat der hun tok feil, for nå, fem måneder seinere, har det fortsatt ikke kommet inn noen penger på Kristinas konto. Hun har gang på gang etterlyst utbetalingen, men det eneste hun får i retur fra daglig leder Nina Gåsvær er nye løfter, samt trusler om å havne i spam-filteret dersom hun ikke slutter å sende mail.

- Det synes jeg er utrolig frekt. Det er tross alt Apollo Fashion som skylder meg penger og ikke omvendt og den eneste grunnen til at jeg kontakter dem er jo rett og slett fordi jeg ikke får pengene mine, sier Kristina.

apollo fashion case (Foto: TV 2 hjelper deg)
apollo fashion case (Foto: TV 2 hjelper deg)

Urimelig
Ifølge Anne Råheim ved Forbrukerrådet i Hordaland skulle Apollo Fashion ha betalt ut pengene innen 14 dager etter at de mottok den returnerte varen.

- Dette står i loven og den er ufravikelig, det er helt klart urimelig å vente i fem måneder, slår hun fast.

Skylder tusenvis av kroner
Men Kristina er ikke den eneste som venter på penger fra Nina Gåsvær. I september 2007 la nemlig Gåsvær ned sin forrige nettbutikk Steambobler.net. Resultatet var at flere kunder ble sittende igjen med regningen for forhåndsbetalte varer som aldri dukket opp. Vi i TV 2 hjelper deg har snakket med til sammen sju kunder som har forhåndbetalt alt fra ca 3.500 kroner til 10.500 kroner til Steambobler og som alle har tapt pengene sine.

Terje Hoel var en av disse kundene, han forhåndbetalte ca 6.000 kroner for et boblebadekar.

- Det er sure penger å betale for en vare man aldri får, sier en oppgitt Hoel.

Apollo Fashion case - kjole fra annen butikk (Foto: TV 2 hjelper deg)
Apollo Fashion case - kjole fra annen butikk (Foto: TV 2 hjelper deg)

Ønsker å ordne opp
Det har ikke lyktes TV 2 hjelper deg å få snakke med daglig leder Gåsvær og hun kan på grunn av sykdom ikke stille til intervju foran kamera, men i en e-post til oss svarer hun at problemene i Steambobler skyldes at hun med kundenes penger hadde betalt for to containere med varer som aldri ble levert og at hun selv ble svindlet. Videre hevder hun at hun har intensjon om å gjøre opp for seg og at oppstarten av Apollo Fashion var et ledd i dette.

Men dessverre ser det ut som om Apollo Fashion tvert imot sliter med økonomien. Etter oppstarten i mars har de allerede rukket å pådra seg flere inkassosaker og ifølge Gåsvær selv er det flere enn Kristina som venter på penger. Likevel hevder hun Kristina vil få pengene sine, men når vi spør om når, kan hun ikke gi noe konkret svar.

- Med en gang jeg får inn nok til å utbetale det. Men jeg velger ikke å betale henne først bare fordi det er hun som gikk til dere. Jeg må ta den som har ventet lengst først. Men tror hun er nr. 2 på listen om jeg ikke husker feil i farten. Så forhåpentligvis snart.

Kristina synes ikke dette er godt nok og vil nå ta saken videre til Forbrukerrådet.