Jan Erik Larssen Broom Økokjøring (Foto: TV 2 hjelper deg)
Jan Erik Larssen Broom Økokjøring (Foto: TV 2 hjelper deg)

Små grep – store resultater

Du trenger ikke nødvendigvis kjøpe en hybridbil for å skåne miljøet.

Økonomisk kjøring er i vinden som aldri før. Les hvordan Jan Erik Larssen klarte å kutte bensinforbruket med over 20 prosent.

Klimaveien
TV 2 hjelper deg var tidligere i uken med på kurs i økonomisk kjøring i regi av NAF. Kursene i økonomisk kjøring er i forbindelse med kampanjen Klimaveien, som er et samarbeidsprosjekt med 16 organisasjoner.

- Målet med kampanjen er å redusere CO2-utslippet fra veitrafikken med 10 prosent innen utgangen av 2009, sier miljørådgiver i NAF, Christina Bu til TV 2 hjelper deg.

Kinder egg-effekten
Hensikten med økonomisk kjøring er å finne en balansert og god kjørestil som bidrar til å redusere drivstofforbruket.

– Vi snakker om en Kinder egg-effekt, sier Bu. Ikke en, ikke to, men tre gleder på en og samme gang.

Disse tre gledene kommer i form av lavere CO2-utslipp, lavere utgifter og lavere ulykkesrisiko.

Naf økonomiskkjøring (Foto: TV 2 hjelper deg)
Naf økonomiskkjøring (Foto: TV 2 hjelper deg)

Mye å spare
Drivstofforbruket er helt avgjørende for mengden CO2 som slippes ut, sier Christina Bu.

Bensin- og dieseldrevne biler i gjennomsnitt ut 2,5 kg CO2 pr liter drivstoff. Tar man utgangspunkt i en bensinbil som bruker 0,65 liter på mila og kjører 1300 mil i året, vil en 10 prosent reduksjon i drivstofforbruket tilsvare 104 liter bensin spart på et år. Samtidig blir miljøet spart for 206 kilo CO2.

- Totalt sett er jo potensialet enormt. Om for eksempel alle klarte å redusere drivstofforbruket med fem prosent, ville vi årlig spare miljøet med 485 000 tonn CO2. Samtidig ville forbrukerne spare over to milliarder kroner, sier Kristina Bu.

På tur med Larssen
Med på kurset hadde TV 2 hjelper deg en som kjører mye - programleder i TV 2s nye bilprogram Broom, Jan Erik Larssen. I forkant av kurset garanterte trafikklærer og ansvarlig for gjennomføring av kurset, Stig Arne Graven, at den profilerte bilentusiasten ville kutte 10 prosent av forbruket. Minst. Noe Larssen selv ikke var helt overbevist om.

Trafikk økokjøring (Foto: TV 2 hjelper deg)
Trafikk økokjøring (Foto: TV 2 hjelper deg)

Rykk, napp og høyt forbruk.
Kurset startet med at Larssen ble bedt om å kjøre en løype rundt i Sandvika i det tempo og på den måten som han vanligvis gjør.

- Se for deg at du er sent ute til et møte, Larssen, var befalingen fra kjørelærer Graven.

Det gikk i rykk og napp. Raske akselerasjoner, kraftige nedbremsinger og etter at kjørelærer Graven skrudde av ESP og andre elektroniske hjelpemidler – en og annen bakhjulsglipp i rundkjøringen.

På den første turen stoppet testsjåfør Larssen klokken på 19 minutter og med et drivstofforbruk på 0,84 på mila.

Jevn fart
På andre runden ble Larssen instruert av kjørelærer Graven. Målet for den andre runden var å kutte forbruket ved å utnytte energien i bilen. Det var slutt på rykk og napp. Slutt på nedbremsinger og stress. Larssen skulle flyte i trafikken. (Les om grunnprinsippene i økonomisk kjøring lenger nede på siden.)

Kjøreskolebilen, en BMW 3-serie, satt fart ut mot første kryss.

- Slakk av farten, brems med motoren og lag en luke til deg og bilen foran. Da slipper du å måtte stoppe i krysset og trafikken flyter bedre, instruerte Graven.

På vei ut av krysset akselererte Larsen som vanlig. Men da bilen kom opp i fart, 50 km/t, giret kurseleven fra andre til femte gir.

- Du trenger ikke bruke alle gira, du kommer deg akkurat like fort frem ved å gjøre det på denne måten, sa Graven.

Tiden gikk, og underveis kunne vi tydelig se på kjørecomputeren at forbruket sakte men sikkert gikk ned, til Larssens store overraskelse. Graven understreket at kjøreplanlegging er et viktig element. Ved å se an trafikken gjør du deg ikke avhengig av bilene foran deg, og dermed øker flyten i trafikken. Ikke bare for deg, men også de andre bilene på veien.

- Kjøreturen blir jo egentlig mer behagelig for passasjerene også. Det her tror jeg tante Turid hadde satt pris på, proklamerte Larssen før han i begeistring brøt ut i en spontan DDE-inspirert trall om økonomisk kjøring.

Eksosrør (Foto: TV 2 hjelper deg)
Eksosrør (Foto: TV 2 hjelper deg)

Sparte over 20 prosent
Vel tilbake på NAF i Sandvika var det klart for oppsummering av kjøreturen. Larssen, som trodde at han ville kutte forbruket et sted mellom ni og ti prosent, ble overrasket da kjørekalkulatoren viste at bensinforbruket hadde gått ned med litt over 20 prosent. Kjørecomputeren viste at snittforbruket på den siste turen la i underkant av 0,64. Og ikke nok med det, tiden rundt løypa hadde også gått ned hele tre minutter.

- Det er fordi vi planla kjøringen. Bilen sto ikke stille en eneste gang, men fløt med trafikken, sier Graven.

Her er NAFs tips på hvordan du kan spare både penger og miljøet ved å legge om kjørestilen:

* Hold jevn fart, unngå oppbremsninger

* Må du bremse, så la motoren gjøre dette

* Hold avstand til trafikken foran

* Ikke kjør fortere enn du må

* Akselerer bestemt men behagelig opp i den farten du ønsker å kjøre i.

* Bruk så høyt gir som motoren orker å dra

* Hopp over gir. Gå for eksempel fra andre til fjerde når fartsgrensen er 50 km/t

* Bruk førstegir kun en til to billengder

* Ikke bruk aircondition og varmeapparat unødvendig mye

* Utnytt terrenget

Les mer om økonomisk kjøring og Klimaveien her!