En bekymret konsernsjef i SAS, Mats Jansson, presenterte meget dårlige tall for tredje kvartal. (Foto: SCANPIX SWEDEN, © SCANPIX SWEDEN)
En bekymret konsernsjef i SAS, Mats Jansson, presenterte meget dårlige tall for tredje kvartal. (Foto: SCANPIX SWEDEN, © SCANPIX SWEDEN)

- SAS vil forsvinne

Etter rekordtap også i tredje kvartal er SAS nå på jakt etter nye eiere. Og kostnadene må kuttes for å unngå konkurs.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konkurransen i flymarkedet er beinhard. Høy oljepris og finanskrise skaper sterk motvind for et skandinavisk flyselskap i en meget vanskelig situasjon.

Pilen peker nedover

For tredje kvartal leverer SAS et underskudd på 1.7 milliarder svenske kroner. Dette er en kraftig forverring fra i fjor.

SAS-analytiker i First Securities, Hans Erik Jacobsen, mener SAS vil forsvinne. ( © TV 2)
SAS-analytiker i First Securities, Hans Erik Jacobsen, mener SAS vil forsvinne. ( © TV 2)

- Dette er bare bekreftelse på en trend vi har sett i veldig mange år. Selskapet går sakte, men sikker nedover, sier SAS-analytiker i First Securities, Hans Erik Jacobsen til TV 2 Nyhetene.

Konsernsjefen i SAS, Mats Jansson, legger skylden for det dårlige resultatet på kraftige nedskrivninger.

- I tredje kvartal foretar vi en stor nedskrivning av «goodwill» og skattefordringer i Spanair på to milliarder kroner. Ser man på resultatet før engangspostene, har vi en beskjeden gevinst på 100 millioner. Ikke mange flyselskap har det i tredje kvartal, forteller Jansson til TV 2 Nyhetene.

- De dårlige resultatene skyldes nedskrivninger, forteller konsernsjef i SAS, Mats Jansson. ( © TV 2)
- De dårlige resultatene skyldes nedskrivninger, forteller konsernsjef i SAS, Mats Jansson. ( © TV 2)

Kan bli datterselskap

Det eneste som nå kan redde SAS er at de blir kjøpt opp, og at selskapet kutter kraftig i kostnadene.

- SAS vil forsvinne inn i et annet selskap. Det vil fortsatt være SAS, men det vil være et datterselskap av ett av de store selskapene, slik at man kan få synergieffektene og få ned kostnadene og ha et levedyktig selskap på sikt, mener SAS-analytiker Jacobsen.