telefon6801 (Foto: Scanpix )
telefon6801 (Foto: Scanpix )

Pass deg for telefonselgere

Gratis gaver via telefon kan være dyrere enn du tror

Det ringer i telefonen. Du tar opp røret, og i den andre enden hører du en trivelig person som vil gi deg gratis omega 3. Eller kanskje er du så heldig at du har vunnet et par boxershortser – helt uten forpliktelser. Eller?

Vær på vakt
Forbrukerombudet nå ber nå folk være på mot telefonsalg. Takker du ja til en slik gave, bør du passe godt på hva som dumper ned i postkassa. Som regel er en gave helt uten forpliktelser for god til å være sann.

-Det er svært sjelden at selgere gir ut produkter uten forpliktelser, og mest sannsynlig har du blitt abonnent på et produkt –uten at du nødvendigvis blir opplyst om dette. Dermed kan gaven fort vise seg å koste mer enn den smaker, sier Bjørn Erik Thon i Forbrukerombudet.

Lovstridig
Forbrukerombudet sier at denne framgangsmåten benyttes hyppig at telefonselgere, og de har dårlige mange eksempler på hvordan telefonselgere ikke skal gå fram.

Mange «heldige vinnere» har opplevd at «gaven» ofte kommer med abonnementet på slep. I et lydopptak som Forbrukerombudet har lagt ut på sine hjemmesider kan man høre hvordan telefonselgeren går fram i en slik telefonsamtale. Framgangsmåten bryter markedsføringsloven på flere punkter, skriver Forbrukerombudet.

Hør opptaket her!

Dette bør du gjøre
Har du mottatt krav om betaling etter en samtale hvor du ble lovt en gratis vare, bør du merke deg dette:

*Du er ikke forplikta til annet enn det du faktisk har takket ja til.

*Dersom du ikke er interessert i å ha et abonnement, skriv til avsender av produktet og presiser at du ikke har inngått en avtale om dette, og at du derfor ikke plikter deg til å betale kravet

*Er du usikker på hva som ble avtalt i samtalen, husk at du i alle tilfeller har angrerett i minst 41 dager.

*Be de om å slette deg som abonnent og fra eventuelle ringelister

*Send en klage til Forbrukerombudet slik at de kan registrere problemet, ta det opp med det aktuelle firmaet og dermed advare andre forbrukere.