Knekkebrød med valnøtter

Og müsliboller

Knekkebrød:

Finhakk valnøttene, og gjerne gresskarfrøene litt også. Rør ut honningen i litt varmt vann, og ha i mer vann slik at det blir 7 dl til sammen. Bland sammen mel, nøtter og frø, ha i en liten klype salt, og elt inn honningvannet.

Ta bakepapir på to stekebrett, fordel deigen på de to brettene, og smør utover med slikkepott.

Stek begge brettene i varm luft 180 i ca. 10 minutter. Ta ut brettene , skjær deigen i ruter til passelig store knekkebrød, og sett tilbake i ovnen igjen i ca. 35 minutter. Bytt gjerne plass på brettene etter halve tiden.

Ta ut brettene, ta knekkebrødene forsiktig løs og legg dem på en rist. Hvis du ikke har to rister, kan du godt legge halvparten av knekkebrødene på en stekeplate uten stekepapir. Sett begge brettene inn i ovnen på ca. 80 grader med en liten gløtt på ovnsdøren. Der skal de stå i 2, gjerne 3 timer. Hvis de ikke er sprø, la dem stå enda litt lengre. Ta dem ut, avkjøl på rist, og oppbevar i en lufttett boks

Müsliboller:

16-20 stk avhengig av størrelse.
Hold igjen ca 2 dl av rugmelet hvis du lager deigen for hånd ( lettere å røre sammen)

Bland sammen resten av ingrediensene og rør sammen til en klissete deig, elt godt sammen og tilsett de siste 2 dl grovbakstmel mot slutten.

I kjøkkenmaskin tilsettes alle ingrediensene samtidig.

Bruk en skje og legg deigen som ”boller” på bakepapirkledt stekebrett.

Dekk med et kjøkkenhåndkle og sett til heving ca 1 time.

Stek på midterste rille i varm stekeovn 225 oC i 15-20 min.

Egner seg godt til frysing.

Duggfrisk morgensmoothie:

Ca 4 glass:

3-4 dl frosne bær

1 frossen banan

3-4 ss mager vaniljekesam

Noen gode slumper Blåbærbiola

Noen gode slumper Mana juice