Du behøver ikke gå i banken for å klage. Last ned klagebrevet her og send til din bank i dag.
Du behøver ikke gå i banken for å klage. Last ned klagebrevet her og send til din bank i dag.

Klag på renta her

Setter ikke banken ned renta? Her er brevet du kan sende din bank.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva kan du gjøre når sentralbanksjefen kutter styringsrenta, pengemarkedsrenta synker og statsminister, fagforeninger og eksperter presser bankene for å følge etter?

Her er løsningen

Sitter du passivt og ser på at banken din dingler med beina på gjerdet mens de lover kundene sine å vurdere rentesituasjonen nøye?

Tv2nyhetene.no gir deg løsningen. Send klagebrev til banken din og krev lavere rente nå.

Last ned brevet her og fyll inn dine detaljer

Følger ikke banken din oppfordring, bør du sterkt vurdere å følge Jens Stoltenbergs råd om å skrifte bank.
Få råd her: Slik bytter du bank

Forbrukerrådet: - Verdt et forsøk

Rådgiver i Forbrukerrådet, Bjørnar Eilertsen, har stor tro på klagebrevet.

- Det er absolutt verdt et forsøk. Man må ikke stå med lua i hånden når man skal møte banken. Man må heller være en bevisst forbruker. Jeg antar at bankene, i liket med andre kundebedrifter, tar klager fra sine kunder på alvor, sier Eilertsen til tv2nyhetene.no.

Hva synes du om bankenes rentenøling? Si din mening nederst i saken

Bjørn-Eilertsen-Forbrukerrådet (Foto: Forbrukerrådet)
Bjørn-Eilertsen-Forbrukerrådet (Foto: Forbrukerrådet)
Eilertsen understreker imidlertid at man ikke kan kreve å bli hørt.

- Vi skal ikke marginalisere bankene som part. De må få lov å sette sin rentepolitikk ut ifra sin egen balanse. Men man bør kunne kreve en forklaring på hvorfor boliglånsrenta blir stående mens pengemarkedsrenta går ned, sier han.

Og er du ikke fornøyd med svaret, anbefaler han å skifte bank til en som har bedre betingelser enn den du har i dag.

- Skal bli interessant

Frem til nå har norske banker vært kjappe til å følge etter Gjedrems mange rentehevinger de siste årene.

- Det er en ny problemstilling at bankene ikke følger etter når renta nå går ned. Derfor skal det bli interessant å se hvordan bankene reagerer dersom det nå oppstår en klagestorm fra kunder. Vi har i lengre tid sagt at kundemobiliteten i det norske bankmarkedet er for lav, ved at det er få kunder som bytter bank i forhold til prisforskjellene vi ser på nasjonalt plan, sier Eilertsen til tv2nyhetene.no.

Følger med

- Er det ikke en sak for Forbrukerrådet at bankene nå nøler?

- Det er helt åpenbart en forbrukersak, men samtidig kan vi ikke si konkret at de bør sette ned renta nå uten å ha innsikt i bankenes balanse, sier Forbrukerrådets rådgiver.

Han forteller at rentemarginen er noe Forbrukerrådet har sett på i lang tid. Og Forbrukerrådet krever at bankene blir mer åpne om rentenivået. De ønsker lettere tilgjengelig informasjon om bankenes rentemargin, og ser på Finansportalen som et godt verktøy for å synliggjøre hva bankene reelt sett tjener på deg som boliglånskunde.

- Vi følger med på parametere som er tilgjengelig for oss, men vi sitter som sagt ikke med tall eller kunnskap som tilsier at vi kan gå hardt ut og si at bankene må sette ned boliglånsrenta, sier han.