Frp mot «kommunistavgift»

Fremskrittspartiet reagerer kraftig mot regjeringens forsøk på å lokke de store byene til å innføre rushtidsavgift.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Dette minner om en kommunistavgift. Bilistenes penger blir konfiskert for så å bli delt ut til såkalte gode formål, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) fortalte onsdag at regjeringen har satt av 160 millioner kroner til storbyer som skriver under på bindende treårige avtaler med staten om tiltak som gir redusert biltrafikk. Byer som ønsker å prøve ut køprising, differensierte bompengesatser eller andre trafikkregulerende tiltak vil bli prioritert.

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (FrP) er skeptisk til å innføre en rushtidsavgift.
Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (FrP) er skeptisk til å innføre en rushtidsavgift.

Frarådes å søke
- Jeg vil oppfordre byene til ikke å søke på disse midlene, sier Bård Hoksrud.

Han mener bilistene allerede blir flådd mer enn nok, gjennom kjøpsavgift, årsavgift og bompenger.

- På toppen av dette later regjeringen som om at staten kan lokke storbyene til å ta enda mer betalt av bilistene for å gi mer penger til kollektivtrafikk. En rushtidsavgift vil ramme vanlige folk som ikke har mulighet til å flekse på arbeidstiden. Barnefamilier blir spesielt rammet, siden de må hente og levere barn i barnehagen nettopp i rushtiden, sier Hoksrud.

Fungerer ikke
Frp-representanten reagerer spesielt på at statssekretæren framstiller rushtidsavgift som er positivt virkemiddel.

- Dette er egentlig ren politisk svindel, sier Hoksrud.

- Men rushtidsavgift har jo vist seg å fungere i for eksempel Stockholm?

- Det bildet er ikke så entydig ut fra det vi har hørt. Her har det vært mye lureri. Mange av de svenske bilistene har valgt andre veier gjennom hovedstaden, sier Hoksrud og minner om at de 14 kommunene var imot å innføre rushtidsavgift i Stockholm sentrum.

- Den norske staten må bla opp flere penger til kollektivtrafikk framfor å la byene få plage egne innbyggere og bilister, sier Hoksrud.

Økt pris virker
Regjeringen får på den annen side ros fra lederen i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken.

- Forslaget om å sette av de ekstra pengene i belønningsordningen til byer som innfører restriktive tiltak mot privatbilismen er bra. Det er helt avgjørende at de store byene legger restriksjoner på bilbruken i tillegg til å satse på kollektivtrafikken, sier Haltbrekken.

Han viser til at det den siste tiden har vært nedgang i passeringene gjennom bomringen i Oslo.

- Sannsynligvis har dette skjedd som en følge av økt pris, sier Haltbrekken.

Han ber samtidig Trondheim om å skjerpe seg kraftig.

- Trondheim vedtok å fjerne bomringen for noen år siden. Historisk sett er dette kanskje et av de dummeste vedtak den byen har gjort, sier Haltbrekken.