Naturvernforbundet mener faxreklame er sløsing med både blekk og papir.  (Foto: TV 2)
Naturvernforbundet mener faxreklame er sløsing med både blekk og papir. (Foto: TV 2)

Vil regulere faksreklame

- Faksreklame er både gammeldags og miljøfiendtlig. Det mener Bedriftsforbundet og Naturvernforbundet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvert år tikker det inn tonnevis av reklame på faks, såkalt faksreklame. Bedriftsforbundet og Naturvernforbundet krever at slik reklame må reguleres fordi der er sløsing med både blekk og papir.

- Det store problemet med denne type uadresserte reklame er at det er ressurskrevende å produsere papir og håndterer papiravfallet, sier leder i Naturvernforbundet i Hordaland, Ingar Flatlandsmo.

- Det havner uansett rett i søpla.

Privatpersoner kan reservere seg mot faksreklame. Men dette privilegiet deles ikke av bedrifter.

- Det er høl i hue fordi det er nok av andre markedsføringskanaler. Dette fører til en unødvendig belastning av miljøet, sier næringspolitisk rådgiver i Bedriftsforbundet Eirik Kollerøy.

I løpet av høsten skal den nye markedsførings loven behandles i Stortinget. Bedriftsforbundet håper den nye loven blir mer miljøvennlig.