Fylt pitabrød

Vegetar, sunt, magert og mettende!

Skrell og del poteter i ca 2 cm store terninger og kok møre i lettsaltet vann.
Hell av kokevannet og damp potetene og hold dem varme.

Rens og skjær rødløk i tynne skiver, dryss på 1 ts salt og 1 ts sukker og la løken ”marinere ” i 5-6 min.
Finriv skallet av 1 sitron og tilsett i den marinerte løken sammen med 3 ss sitronsaft.
La løken trekke i 6-8 min og smak ev til med litt mer sukker.

Skjær tomater i terninger og vend inn sammen med potetene og halvparten av den sursøte løken.
Tilsett olivenolje, salt ,pepper, avocado i terninger og røde linser.

Bland sammen hvite bønner (skyll av laken de ligger i ), hakket hvitløk, persille og kesam og kjør sammen til en glatt mos med stavmikser eller i en hurtighakker.
Smak til med salt og pepper og ev 1 ts sitronsaft og 1 ss olivenolje.

Legg salat i pitabrødet, legg over potet og tomatblandingen og litt av bønnedressingen.
Server med resten av bønnedressingen og sursøt løk.

Tips:

Pitabrød kan byttes ut med tortilla eller potetlomper.
Eller anrett potet og tomatsalaten, dressing og sursøt løk på grove skiver brød.

Se videre:

612998