George Bush er leder for de som kontrollerer AIG.  (Foto: Charles Dharapak/AP)
George Bush er leder for de som kontrollerer AIG. (Foto: Charles Dharapak/AP)

Uniteds nye sponsor

George W. Bush leder investorgruppen som sponser Manchester United.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Finanskrisen i USA gir uventede resultater. Etter at forsikringsgiganten AIG var i fred med å gå over ende, kom de amerikanske myndighetene på banen. Gjennom redningsoperasjonen kontrollerer de nå 80 prosent av forsikringsgiganten. For å si det enkelt, er det dermed USAs innbyggere som har det avgjørende ordet når det gjelder AIG.

Milliarder

AIG er kanskje best kjent her hjemme som firmaet som har logoen på fronten av trøyene til den engelske fotballklubben Manchester United. I Storbritannia er AIG det største livsforsikringsselskaper, og selger 12 millioner forsikringer årlig.

Manchester Uniteds Wayne Rooney (t.v.) og Gary Neville er to av spillerne med AIGs logo på brystet. (Foto: REUTERS/SCANPIX)
Manchester Uniteds Wayne Rooney (t.v.) og Gary Neville er to av spillerne med AIGs logo på brystet. (Foto: REUTERS/SCANPIX)
Den fireårige skjorteavtalen AIG har med den engelske toppklubben er nå inne i sitt tredje år, og har en samlet verdi på 56,5 millioner britiske pund, nærmere 600 millioner kroner. Men i finanskrisen som herjer Wall Street blir det nærmest for vekslepenger å regne. I redningsaksjonen for AIG skal de amerikanske myndighetene ha vært villige til å satse 85 milliarder dollar for å hindre kollaps.

Samme følelser

Finansuroen og redningsaksjonen av AIG har lite å si for supporterne, mener Manchester Uniteds supporterklubb i Norge.

- Følelsene for klubben er de samme. AIG er dessuten lite kjent her i Norge, jeg vil tro at 98 prosent av supporterne ikke har visst hva AIG er, sier daglig leder Per Harald Larsen i Manchester United Supporters Club Scandinavian Branch til tv2nyhetene.no.

Men supporterne er opptatt av hvem som sponser laget.

- Hadde det vært snakk om å ha en sponsor som sto bak gambling eller alkohol, kunne reaksjonen vært annerledes. Spesielt foreldre legger nok merke til hvilken reklame det er på drakten, sier Larsen.

Se video - Bush om finanskrisen: