Senketunnel Bjørvika
Senketunnel Bjørvika

Tunnel til bunns

Den første delen av den nye senketunnelen i Bjørvika i Oslo settes torsdag på plass på bunnen av Oslofjorden.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bjørvika stenges for båttrafikk i de tre månedene operasjonen pågår.

Når tunnelen står ferdig i 2010, forsvinner alle bilene fra trafikkmaskinen ved det nye operahuset.

Krevende arbeid
Å plassere de kolossale tunnelelementene er et krevende arbeid som krever stor presisjon. Etter at de flytende elementene er manøvrert på plass, skal de settes forsiktig ned på sjøbunnen.

- Først må vi få montert over et pongtongfartøy til, slik at vi har fire vinsjer som kobles til elementet. Så pumper vi inn vann i elementet i fire ballasttanker, til sammen cirka 160 tonn vann. Da vil elementet begynne å synke, forklarer prosjektleder Svein Røed i Statens vegvesen.

Elementet vil da bli hengende i vinsjene og kan fires ned på bunnen.

Store dimensjoner
Tunnelen består av seks elementer som skal kobles sammen på sjøbunnen. Hvert element er 112 meter langt og veier 37.000 tonn. Tunnelen legges i et spor som er gravd på sjøbunnen.

Prislappen på tunnelen er fire milliarder kroner og forberedelsene til dagens operasjon har pågått tre år.

Les mer om prosjektet hos Statens vegvesen .