Nye tog passer ikke

NSB har handlet nye tog for fire milliarder kroner, men ifølge Norges Handikapforbund er plattformene for lave.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norges Handikapforbund (NHF) maner NSB og Jernbaneverket til å snakke sammen etter NSB-sjef Einar Engers handletur i Sveits. Ifølge forbundet er kun tre av landets 360 jernbanestasjoner tilpasset de 50 nye togsettene med lavgulv NSB kjøper fra produsenten Stadler. Kun på Haugenstua, Kjelsås og Strømmen er plattformhøyden på nødvendige 76 centimeter.

Frykter sprekken
- Problemet oppstår når Jernbaneverket har ansvaret for perrongen og NSB for togene og ingen for glipa imellom, sier forbundsleder Elin Reinaas til Nettavisen.

- Vi har dessverre litt dårlig erfaring med dette, blant annet på nye Lysaker stasjon der glipa mellom tog og perrong ble redusert fra 40 til 25 centimeter etter at statsråden grep inn. Nå prøver vi å være tidlig ute slik at dette kan bli ordnet til togene skal komme i 2012, sier hun.

En oppgradering av i første omgang 62 stasjoner på de mest aktuelle strekningene vil koste mellom 1,3 og 1,5 milliarder kroner ifølge anslagene fra Norges Handikapforbund.

Må heve plattformer
- NSB har gjort jobben sin med å tilpasse de nye togene for alle. Skal de imidlertid kunne brukes av rullestolbrukere, må Jernbaneverket sørge for en kraftig oppgradering av stasjonene, sier Handikapforbundets forbundsleder. Hun poengterer at problemstillingen er aktuell også når det gjelder andre grupper, blant annet barn som reiser med toget og eldre passasjerer.

Jernbaneverket sier de har tatt høyde for de nye togene i sin planlegging, men at oppgraderingen av stasjonene er avhengig av framtidige bevilgninger.

- Har snakket sammen
- Vi har snakket mye med NSB om dette, og vi er enige om å legge oss på en plattformhøyde på 76 centimeter som en framtidig standard. Skal vi få til det på de stasjonene der de nye togene i første omgang skal settes inn, vil vi trenge et sted mellom 1 og 1,5 milliarder kroner til oppgradering, sier etatsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket til Nettavisen.

Også prosjektleder Emil Eike i NSB understreker at de og Jernbaneverket har snakket sammen om plattformhøyder før beslutningen om toginvesteringen.

- Det er ikke tvil om at det er en del plattformer som må justeres, men dette er både Jernbaneverket og samferdselsministeren klar over, sier Eike til Nettavisen.

De nye togene er av typen Flirt og skal settes i trafikk fra 2012. De blir å se på Østlandet, i første omgang Vestfoldbanen og Østfoldbanen.

Lover at togene tåler snø

Da NSB i sin tid investerte tungt i nye Signatur-tog fra ADtranz viste det seg at de fikk problemer i møtet med den norske vinteren. Stadler garanterer at det ikke skal være noe problem med Flirt. Stadlers pressetalsmann Tim Büchele sier til Teknisk Ukeblad at vinteregenskapene er godt utprøvd både i Sveits og andre land.

- Leveringen av 32 pendlertog til Helsingfors starter i oktober. Der har vi i over to år kjørt et prosjekt som blant annet skal peke ut løsninger på klimatiske utfordringer. Disse erfaringene tar vi med oss over til NSB-settene som skal virke i strenge norske vintre, sier Büchele til TU.no

Fakta

Tidenes togkjøp

* Leverandør: Stadler, Sveits

* NSB kjøper 50 togsett av fem vogner med opsjon på ytterligere 100 togsett.

* Investeringsramme: Fire milliarder kroner

* Modell: Stadler Flirt i to versjoner, 24 lange lokaltog og 26 korte regiontog.

* Maksimalt antall passasjerer: 1083/692

* NSB Persontog har i dag 52.213 seter tilgjengelig, fordelt på 183 togsett, 32 lokomotiver og 170 vogner.

* Kjøpet gir NSB mer enn 14.000 ekstra seter

* Stadler Flirt har innganger med trinnfri av- og påstigning. Integrerte plasser for rullestolbrukere. Egne plasser for sykler, barnevogn og bagasje.

Kilde: NSB