Nettet vinner mediekampen

Om fem år har digitale medier 40 prosent av det norske annonsemarkedet, mener eksperter.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det går mot nok et toppår for norske medier. Salgsinntektene øker på de fleste plattformer. Og den stagnasjonen som ble spådd ved årets start, lar vente på seg, sier flere medierådgivere og analytikere NA24 Propaganda har vært i kontakt med.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

En av årsakene er at kjøpefesten fortsetter blant det norske folk. Rentenivået har ikke steget like mye som forventet.

- Hovedårsaken er at det går veldig bra i Norge totalt sett, sier Arne-Inge Christophersen i Initiative Universal Media. Han spår nok et toppår for mediene totalt sett, men regner med at det totale reklamemarkedet før eller senere vil stagnere.

- Det eneste som er sikkert er at digitale medier tar stadig mer av kaka. Den internasjonale trenden vil komme for fullt også til Norge. Om fem år har digitale medier 40 prosent av den totale annonseporteføljen, slå medierådgiveren fast - uten å nøle. Han understreker også at det vil være de største aktørene som henter inn mest, men at levedyktige nisjeorganer også har stort salgspotensiale. I fjor var nettets andel av totalmarkedet i Norge på 10,9 prosent.

Trenger innhold
- Du må ha redaksjonelt innhold for å kunne selge annonser, og dette blir stadig viktigere i en skarp konkurranse, sier Christophersen.

Kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes i Gimcom er litt mer avventende i sine spådommer. Han nevner imidlertid at annonsering via mobiltelefon kommer til å øke kraftig i årene framover. - Det blir spennende å se hva som skjer til høsten når de store mediene skal inngå sine årsavtaler, sier Gimnes. Han fornemmer en større grad av usikkerhet i markedet og spår store forflytninger mediene imellom når det gjelder den totale reklamepotten:

- Papir er på retur, de digitale mediene er definitivt på offensiven, sier Gimnes.

- Hva med interaksjonen mellom nett og tv?

- Det er en spennende utvikling. Foreløpig har den ikke så stort salgspotensiale. Men medienes utvikling går i langt raskere takt enn vi kunne forutse bare for få år siden. Så det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål. Det gjelder å henge med i svingene. For kampen blir hard og nådeløs, sier Gimnes.

Avishusene følger med
Han nevner at et særskilt forhold i Norge er de store avishusenes evne til omstilling og kraft til å ta i bruk multimediale virkemidler. - Et godt eksempel er Dagbladet. Papiravisas opplag stuper, men Dagbladets merkevare har styrket seg gjennom satsingen på nett. VG har forstått akkurat det samme. Vi skal ikke lenger enn til Danmark og Finland for å se helt andre utviklingstrekk. Der er msn største aktør i det digitale bildet, sier Gimnes.

- Blant papiravisene er det nisjeaviser som vokser. Vil noe tilsvarende skje på nett?

- I kort perspektiv er det fortsatt viktig å tilhøre de store portalene. Men potensialet for flere nisjeprodukter på nett er stort. Som allltid handler det om å få tak i de yngre lesergruppene. De gamle blir jo ikke yngre med årene, sier Lasse Gimnes.