Barnemat

Mat til små mager

Er du i tvil, snakk med helsestasjonen. De kan gi gode råd!

Det er ingen ernæringsmessig grunn til å begynne med fast føde, dvs i tilegg til morsmelk, før 6 mnd alderen, så lenge barnet vokser og trives på morsmelk alene.

Det anbefales at barnet får morsmelk / morsmelkerstatning til de er ett år eller mer.

Ny mat bør innføres gradvis.
Det er en fordel om barnet fortsatt ammes når det begynner med fast føde.
Erfaring tyder på at morsmelk gjør at barnet tåler den ”nye” maten bedre.

La barnet får morsmelk i starten av måltidet, slik at barnet får stillet den verste sulten.

Begynn med most potet, grønnsak eller frukt.

Velg formiddagen til å introdusere ”ny” mat , da er ikke barnet så sulten og man kan lettere se ev allergiske reaksjoner hos barnet.

Etter hvert kan fast føde i tilegg til morsmelk gis om kvelden for at barnet skal sove natten igjennom.

Forslag til ”ny” mat :

Poteter og grønnsaker kokes i usaltet vann!

Poteter, gulrot, blomkål og brokkoli er fine grønnsaker å begynne med.

Det kan være greit å starte med potet og litt gulrot moset med litt av kokevanent og usaltet smør.

Prøv senere - Poteter, gulrøtter, blomkål, brokkoli, smaksatt ev med urter og usaltet smør.

Grøter:

Begynn med glutenfrie grøter ( ris, mais hirsegrøt).

Frukt / grønnsaker:

Moset banan, finskrapet eple – pære, nype, blåbær, avocado.

Drikke utenom morsmelk: kokt vann.

Mer innhold fra TV 2