Odd Johan Nelvik Se og Hør (Foto: Jarl Fr. Erichsen)
Odd Johan Nelvik Se og Hør (Foto: Jarl Fr. Erichsen)

- De bad om det

- Jeg blir utrolig forundret om vi skal bli dømt for å ha beskrevet bryllupsdressen, sier Se og Hør-redaktør Nelvik.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag behandler Høyesterett saken mellom Se og Hør og kjendisparet Andrine Sæther og Lars Lillo-Stenberg.

Årsaken til konflikten er bilder som Se og Hør trykket fra parets brullyp sommeren 2005.

Anket to ganger
Bladet har tidligere tapt i to rettsinstanser, men har igjen anket saken som blir behandlet i Høyesterett torsdag.

- Jeg tror vi får en bedre drøfting her enn i lagmannsretten. Dette er en hyggelig bryllupsreportasje som er tvers igjennom positiv, sier Se og Hør-redaktør Odd Johan Nelvik til TV 2 Nyhetskanalen.

258684

Værner om privatlivet
Andrine Sæther og Lars Lillo-Stenberg mener på sin side at Se og Hør ikke har respektert deres privatliv.

- Dette er en viktig sak for oss fordi vi opplevde veldig sterkt at det var privatlivets rett som ble krenket. Dette er viktig for den generelle folkeskikken, sier Lars Lillo-Stenberg.

Lillo-Stenberg påpeker at paret alltid blir forespurt først ved bruk av bilder, noe de ikke ble denne gangen.

- Vi forsøkte å ta kontakt med brudeparet etter at bildene ble tatt, men de ringte tilbake først etter at bladet var gått i trykken, forklarer Se og Hør-redaktøren.

- Ba om det
- Når man velger å vie seg i det offentlige rom på en holme på Tjøme så har man på en måte bedt om å få innsyn, slår Nelvik fast ovenfor TV 2.

Nelvik forklarer at bladet ble dømt i lagmannsretten for å ha beskrevet dressen til Lillo-Stenberg.

- Dressen var kremhvit og han hadde røde sko, og dette har vi blitt kritisert for. Vi mener at det går en nedre grense for også hva Se og Hør kan bli dømt for i dette landet, sier Nervik.

13. februar i år ble Se og Hør dømt i Borgating lagmannsrett til å betale 150.000 kroner i erstatning til paret. Kort tid etter kjennelsen bestemte bladet seg for å anke saken.

Personlige detaljer
Se og Hør påpekte også da at en vielse er en offentlig handling. Flertallet i Borgarting lagmannsrett var enig i at inngåelse av ekteskap er en offentlig handling, men mente imidlertid at bildene Se og Hør publiserte viser en rekke detaljer som fremstår som personlige. Bladet ble derfor dømt.

Bryllupet stod sommeren 2005, og saken ble behandlet første gang i Oslo Tingrett høsten 2006.

Les også: Kjendisbryllup i Høyesterett