Topp 10: Med motoren på feil sted

Her er noen av historiens beste biler med hekkmotor.

Funky boble
Funky boble

Motoren foran har etter hvert blitt standardløsningen i bilverdenen. Men slik at har det ikke alltid vært.

Vi har sett nærmere på ti fargeklatter som har motoren et helt annet sted, nemlig bak. Her er vår topp 10 over hekkmotoriserte kjøretøyer:

10. Motorwagen

Verdens første bensindrevne bil.
Verdens første bensindrevne bil.

Karl Benz sin Motorwagen regnes som verdens første bil med forbrenningsmotor, den var hekkmontert. Kjøreegenskapene var derimot ikke mye å skryte av. Det skal ha samlet seg tilskuere for å se de første prøveturene og de lo hånlig. Selv etter at den ble håndterlig, måtte den dyttes i oppoverbakker, inntil Karls kone Berta skal ha kommet på ideen om et ekstra gir. Det hjalp ikke på salgstallene at man kun fikk kjøpt bensin i små doser på apoteket.

9. Smart ForTwo

Smart-ForTwo
Smart-ForTwo

En veldig bra og praktisk bil, første generasjon kunne du jo til og med lukeparkere på tvers! Den har overraskende god plass til bagasje, og holder seg skammelig godt i pris. I dette selskapet blir den derimot litt kjedelig og må nøye seg med en niendeplass. I dag produserer Smart bare ForTwo.

Roadster er en tidligere kreasjon det er verdt å sjekke ut, mens ForFour forbigås i stillhet. Ønsker du derimot virkelig å vekke oppsikt kan du prøve å lete opp en Smart ForTwo Crossblade, uten dører og frontrute er det en merkelig liten bil.

Lyst på brukt Smart ForTwo. Les mer her.

8. Chevrolet Corvair

Chevrolet-Corvair (Foto: Berthold Werner)
Chevrolet-Corvair (Foto: Berthold Werner)

Amerikanere fra 60-tallet er nærmest synonymt med store frontmonterte V8ere. Med Corvair valgte derimot Chevrolet å plassere en luftavkjølt sekser i hekken. Modellen var en stor suksess inntil Ford Mustang ble lansert i 1964. Spesielt blant kjøpere av importerte biler var den populær, siden Corvair skilte seg drastisk fra andre amerikanske bilmodeller.

I begynnelsen var det beskjedne 80 hestekrefter, men fra 1965 fikk du den med en turbomatet 180 hesters motor. En fiffig detalj er at air condition var vanlig i amerikanske biler fra perioden, men overflødig i denne takket være motorplasseringen.

7. NSU Spider

NSU-Spider (Foto: Stephan Foskett)
NSU-Spider (Foto: Stephan Foskett)

Om du trodde Mazda var først ute med Wankel tok du feil. De er bare de første som har fått det til å bli holdbart. Tyske NSU plasserte en 493 ccm stor wankel-motor med 50+ hester i hekken på Spider.

Flere produsenter heiv seg siden på Wankel-trenden, for i teorien er motorteknikken overlegen vanlige stempelmotorer. I praksis var de dyre i produksjon, hadde elendig holdbarhet og høyt drivstofforbruk.

6. Alpine A110

Alpine-A110
Alpine-A110

Dette er bilen som gjorde Alpine til verdensmestere i rally, og med Ove Anderson bak rattet knuste den motstanderne i Monte Carlo. Bilen er bygget opp av Renault R8-mekanikk, plastikk og glassfiber. Filosofien var at den lave vekten på 830 kg gir gode prestasjoner uten behov for store krefter, selv om 1600S leverte hele 125 hester.

5. Tucker Torpedo

Tucker_Torpedo (Foto: Sean O'Flaherty)
Tucker_Torpedo (Foto: Sean O'Flaherty)

Preston Tucker var en mann med store visjoner, men han klarte bare å produsere 51 biler. Drømmeren ville satse på sikkerhet på 40-tallet, en høyst uvanlig prioritering. Den skulle for eksempel ha skivebremser, og styresnekka ble plassert foran framakselen. Planen var dessverre for ambisiøs, og det måtte improviseres en del underveis. For eksempel er motoren hentet fra et helikopter. Den er 6-sylindra og har 166 hestekrefter..

Tuckers mest kreative påfunn var å selge tilbehør før bilen var i produksjon. Denne markedsføringen førte til et dårlig omdømme, trøbbel med myndighetene, og til slutt kroken på døra. I dag er det en ettertraktet bil, og over 40 eksemplarer eksisterer fremdeles. Vil du vite mer kan du sjekke ut filmen The Man And His Dream med Jeff Bridges i hovedrollen.

4. VW Type 1

Pelle-politi, boble, VW (Foto: Tor Richardson)
Pelle-politi, boble, VW (Foto: Tor Richardson)

Vi liker Bobla, og vi er ikke de eneste. Over 21 millioner eksemplarer ble bygget av folkevogna. Vil du ha din egen, er det lekende lett å finne et fint eksemplar, klubber, reservedeler og treff. Den er morsom å kjøre, og ingen biler har en like sterk posisjon i populærkulturen. Til og med politimenn virker hyggelige når de kommer kjørende i en Boble.

Les mer om folkevogn her.

3. Tatra T87

Tatra-T87 (Foto: Philip Kromer)
Tatra-T87 (Foto: Philip Kromer)

På 30-tallet var Tsjekkoslovakia et ledende land innen teknologi, og Tatra lagde noen av verdens mest avanserte biler. T87 er designeren Hans Ledwinkas kronjuvel. Takket være avansert strømlinjeforming og en 2,9-liters V8er med 85 hestekrefter, nådde den en toppfart på hele 160 km/t.

Boblas skaper, Ferdinand Porsche, var dypt inspirert av Tatra og hadde et voldsomt tidspress på å lage en folkevognen. Løsningen ble å stjele mer eller mindre hele ideen fra Tatra. Tatra saksøkte Porsche, men takket være Tysklands invasjon av Tsjekkoslovakia måtte de vente helt til 1961 før de fikk medhold i retten. Som om ikke det var nok, ble Hans Ledwinka tvunget til å arbeide for konkurrenten under krigen, og fengslet i ettertid for å ha hjulpet tyskerne med krigsinnsatsen.

Jay Leno har en av verdens flotteste samlinger av veteranbiler, og på listen over klassiske juveler står en Tatra T87. Se video av den nedenfor.

(TV2 er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne sider)

2. Fiat 500

Fiat-500-Abarth
Fiat-500-Abarth

Fiat 500 må være en av de søteste bilene noensinne, men spesielt rask var den ikke. Om man ikke da snakker om racingutgavene fra Abarth. På Monza i 1958 kjørte én av bilene i 7 dager med en snitthastighet på 108 km/t. Riktignok er det lite svinger på den banen, men når man tenker på at utgangspunktet er en billigbil for menigmannen er det ikke dårlig.

Når sant skal sies, hadde vi vært mer enn fornøyd med en original Fiat 500. Den regnes som den første dedikerte bybilen, og hadde opprinnelig en 479 ccm stor 2-sylindra luftavkjølt motor med 13 hestekrefter.

Vi har testet nye Fiat 500. Les testen her.

1. Porsche 911

Porsche-911-GT3
Porsche-911-GT3

Porsche 911 er ingen original idé. På mange måter er det jo bare en heftig Boble, og dét er jo bare en kopi av Tatra. Poenget er bare at ingen har dratt motorkonseptet så langt. Motoren sitter fortsatt på "feil" sted, men etter 45 år med utvikling har tyskerne laget en sportsbil som kjører fra det aller, aller meste. En ren nytelse av en bil.

GT3 RS har nettopp kommet i en ny utgave.