Norwegian fly i lufta over Tromsø. (Foto: SCANPIX)
Norwegian fly i lufta over Tromsø. (Foto: SCANPIX)

Siste billigtur fløyet?

Gjett hvem som må ta regning når oljeprisen går opp.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

80 til 100 kroner dyrere hver vei. De økte oljeprisene har innhentet Norwegian så det griner.

Og for å synliggjøre nettopp dette har lavprisselskapet sørger for å spesifisere bensintillegget på billetten. 80 kroner ekstra for innenriksturer og 100 kroner til utlandet.

- Det er blitt dyrere å fylle bensin og diesel på bilen. Da skjønner folk at det også blir dyrere å fly, sa en tilsynelatende avslappet Norwegian-sjef Bjørn Kjos til TV 2 Nyhetskanalen tirsdag på spørsmål om han frykter for selskapets rykte som et «lavprisselskap».

- Vil merkes
Men til tross for at Norwegian-sjef Bjarne Kjos regner med forståelse fra folket, må han likevel innse at billigbillettene øker. Et raskt søk på Norwegians pristilbud viser at prisen en billigbillett mellom Bergen og Oslo stiger med over 30 prosent som direkte følge av drivstofftillegget. Og det er ikke småpenger når det begynner å knipe på lommeboken som følge av økte renter og høyere matvarepriser.

- Dette gjør at folk sitter igjen med mindre penger. Og den turen til Roma i høstferien den blir kanskje den tingen du bør skjære. Og det er kanskje noe Bjørn Kjos vil merke mer enn andre siden han har et veldig stort og bra rutenettverk til utlandet, sier professor i samfunnsøkonomi, Frode Steen, til TV 2 Nyhetskanalen.

Se intervjuet med Kjos og Steen her (saken fortsetter under)

251345

- Ingen krise
En slik utvikling kan i ytterste fall føre til en nedadgående spiral for flyselskapene, i likhet med den man har sett på andre siden av Atlanteren. I USA opplever flyselskapene sin største krise etter 11. september og de fire største selskapene har allerede måttet ty til masseoppsigelser.

Si din mening om flyprisene nederst i saken

Men skal man tro professor Steen er det ingenting som tyder på at dette blir saken her hjemme.

- Jeg tror at det vi vil se er at vi får en tilpasning i den forstand at noen av selskapene kommer til å endre litt på sin vekstprofil. De kommer ikke til å vokse så mye og så fort. Men jeg ser ingen grunn til at de store etablerte kommer til å gi seg, sier Steen til TV 2 Nyhetene.

Mindre bensin
Og så langt ser det ikke ut som Norwegians kunder er skremt. Tirsdag offentliggjorde de trafikktallene for første halvår i år som viser en økning i antall passasjerer med 50 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.

Likevel må Norwegian innse at selskapet burde ha sikret seg fastpris på flybensin da prisene var lavere, slik flere av konkurrentene gjorde.

Økte drivstoffutgifter, særlig på de gamle MD80-flyene som brukes i Sverige gjør at selskapet registrerte et underskudd på 40 til 45 millioner andre kvartal i år. Men Kjos har løsningen på dette også.

- Vi har fly som bruker mye fuel i Sverige. Vi kommer nå til å sette dem på bakken for godt og erstatte dem med nye fly. Vi vil ikke fly dem til vinteren, sier Kjos til Nyhetskanalen.

Si din mening om flyprisene nederst i saken

251343

Les også:
- Norwegian har slurvet
SAS dømt i spionasjesak
Norwegian-fly ødela hjulet