Fotballavtalen (Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX)
Fotballavtalen (Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX)

Slik blir tv-fotballen

Mandag klokken 16 presenterer Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball den nye fotballavtalen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Først da får vi endelig klarhet i hvordan den nye tv-hverdagen blir for fotballelskere.

Ifølge Kampanje er det mye som tyder på at det går mot store endringer. Det var medienettstedet som først meldte om at fotballmonopolet stod for fall. TV 2 Nyhetskanalen fikk senere bekreftet dette. Etter det de erfarer skal summen for fotballrettighetene ligge på 1,4 milliarder kroner.

Les også: Fotballmonopolet over

Flere pakker
TV 2 får fortsatt sende søndagsmagasinet og mandagskampen.

- Det er ikke noen hyggelig dag for TV 2, naturligvis. TV 2 og Telenor la inn bud, men fikk avslag. NFF har valgt å splitte opp rettighetene i flere pakker, og det må vi bare ta til etterretning, sier TV 2-sjef Alf Hildrum til TV 2 Nyhetskanalen.

Lørdagskampen, Adeccoligaen, samt cupen er det etter all sannsynlighet statskanalen NRK som får senderettighetene til.

Kraftselskapet Lyse energi har lagt betydelige penger på bordet for å sikre seg hovedparten av rettighetene, samt web og IP.

Les også: Må videreselge fotball

Schibsted-alliansen, bestående av VG, Media-Norge, Adresseavisen og Harstad Tidene skal etter det Kampanje erfarer ha sikret seg web-rettighetene.

Totalt sett tilbys det 23 produktpakker. Blant annet disse: (Sakset fra NFF sine sider )

  • For TV-plattformen er Tippeligakampene delt i tre ulike produktpakker, der én pakke inkluderer seks Tippeligakamper per serierunde søndager, samt hele La Manga Cup og Toppserien. En pakke inkluderer én lørdagskamp per serierunde i Tippeligaen samt hele Adeccoligaen (inkludert kvalifiseringskampene til Tippeligaen) og Cupen, og en siste produktpakke består av én Tippeligakamp per serierunde mandager. A-landskamper for kvinner og menn, og aldersbestemte landskamper er videre samlet i én produktpakke. Rett til visning av et oppsummeringsmagasin søndager for hele Tippeligaen er også en separat produktpakke. I tillegg tilbys en egen ikke-eksklusiv pakke med høydepunkter til bruk i nyhetssendinger for alle kampprodukter, samt en pakke med ikke-eksklusiv arkivrett for alle kampprodukter.
  • For bredbånds-TV-plattformen vil tilbyder kunne by på rett til visning av alle kamper i sin helhet, alt i én pakke for alle kamper inkludert i kampproduktene, eller enkeltvis på samme måte, slik kampprodukt/kamper er bundlet for TV-plattformen. Det gis for denne plattformen en betydelig større frihet til å sanntidsredigere innholdet fra kampene og lage on demand-baserte tjenester med utvidet medieinnhold fra kampene.
  • For internettplattformen vil tilbyder kunne by på rett til visning av alle kamper i sin helhet, alt i én pakke for alle kamper inkludert i kampproduktene, eller enkeltvis på samme måte, slik kampprodukter/kamper er bundlet for TV-plattformen. Som for bredbånds-TV har kjøper for internettplattformen en betydelig større frihet til å sanntidsredigere innholdet fra kampene og lage on demand-baserte tjenester med utvidet medieinnhold fra kampene. I tillegg tilbys en separat pakke hvor det kan bys på rett til visning av korte klipp med høydepunkter (enten så nært opp til live som mulig eller etter et definert tidsintervall) og sammendrag av høydepunkter etter kampslutt.
  • For mobilplattformen kan det bys på rett til tilnærmet live-visning av korte klipp med høydepunkter og sammendrag av høydepunkter etter kampslutt i en pakke, inkludert rett til radiosendinger for distribusjon på plattformen Mobil Radio.
  • For alle visningsplattformer foreligger det i tillegg en arkivrett, som andre aktører i tillegg til kjøpere av produktpakker kan vise levende bilder fra kamper etter 24 timer.
  • For radioplattformen, tilbys for salg rett til radiosendinger som én pakke (med unntak av distribusjonsformen Mobil Radio som inngår i produktpakken for mobilplattformen).

Les mer om pakkene her (ekstern lenke)