kinamat (Foto: Reuters)
kinamat (Foto: Reuters)

Økologiske grønnsaker en trend i Kina

Kinas økologiske matindustri skyter i været under forberedelsene til OL

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For supermarkeder og andre forhandlere har det betydd en kraftig stigning i salg av økologiske matvarer som frukt og grønnsaker.

Et grønt OL
- Vi er vert for de 29. Olympiske lekene i Kina, og slagordene våre er "folkets OL", "teknologiens OL" og like viktig: Et "grønt OL". Dette ønsker vi oppmerksomhet for, forteller Liu Wenli til Reuters. Wenli er sjef på Huapu supermarked, som har stor etterspørsel etter organiske varer.

Alt i alt har forberedelsene til de grønne lekene bidratt til et salgshopp på rundt 50 prosent hos ulike forhandlere siden 2007.

Helse og velstand knyttet sammen
Dyrere økologisk mat og produkter ser ut til å vekke mest oppmerksomhet hos Kinas voksende middelklasse. Produktene blir nemlig merket som økologiske og som luksusprodukter.

Hos Chen Conghong dyrkes det over femti forskjellige typer økologiske frukt og grønnsaker. Gården hun driver forsyner store butikker i Beijing, og selger også til over 400 private kunder.

Slik bidrar gården til de olympiske lekenes promotering av en grønn bevissthet ute blant folket.

- Kinas middelklasse er mer oppmerksompå sin egen helse. Inntak av mat med mye kjemiske tilsetningsstoffer kan ha negative langtidseffekter, uttaler Conghong.