Fra fjorårets Homoparade i Oslo. (Foto: Stian Lysberg Solum)
Fra fjorårets Homoparade i Oslo. (Foto: Stian Lysberg Solum)
Absolut_680
Absolut_680

Skeptisk til homovodka

Lanseringen av en egen homovodka faller ikke i smak hos Blå Kors. - Et utspekulert PR-fremstøt, sier Blå Kors-direktør Magnar Lie.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Brennevinsmerket Absolut bruker 30-årsmarkeringen for regnbueflagget til å lansere en egen «homovodka», som vil være i salg under homoarrangementet Skeive Dager i hovedstaden.

Dette mener Magnar Lie, direktør i Blå Kors, er et trist eksempel på et utspekulert fremstøt fra alkoholindustrien.

- Dette viser at alkoholomsetning går foran sosiale hensyn, og er en omgåelse av reglene vi ikke får gjort noe med, sier Lie til tv2nyhetene.no.

absolut200 (Foto: Absolut)
absolut200 (Foto: Absolut)

Blå Kors-direktøren viser til at de selv har homofile og lesbiske pasienter som sliter med rusproblemer, og at forskning på dette feltet har avdekket at flere unge homofile og lesbiske ruser seg enn gjennomsnittet.

- Denne type fremstøt kan bidra til å gjøre alkoholbruk til en del av det å være homofil, sier Lie til tv2nyhetene.no

Større rusproblemer
En undersøkelse fra NOVA (Norsk institutt for oppvekst, velferd og aldring) i 2005 avdekket at unge homofile og lesbiske i Oslo sliter med rusproblemer i langt større grad enn resten av befolkningen.

* 47 prosent lesbiske i alderen 16-24 år har drukket seg beruset ofte, tilsvarende tall for kvinnebefolkningen generelt er åtte prosent.

* 57 homofile i samme aldersgruppe har drukket seg beruset ofte, mens tilsvarende for menn generelt er 16 prosent.

Da undersøkelsen ble offentliggjort, uttalte forsker Bera Moseng til Aftenposten at det var «alarmerende at rusmisbruket er så høyt. Hovedkonklusjonen er at tilknytning til homofile miljøer i Oslo er en risikofaktor.»

En talsmann for arrangementet Skeive Dager ser ikke noe galt i at en stor merkevare som Absolut vier de homofile og lesbiske denne formen for oppmerksomhet.

- Å få en slik støtte og oppmerksomhet fra en stor merkevare som Absolut er svært viktig for homsesaken, sier Christian Rydheim til NA24 .