push_kø
push_kø

I kø for Push

Flere hundre møtte opp da Pushwagner signerte tegneserieromanen "Soft City".

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

push230
push230
Køen slanget seg langt ut på fortauet og inn i bakgården da kunstneren Terje Brofos alias Hariton Pushwagner signerte tegneserieromanen sin ”Soft City” på Tronsmo bokhandel i Oslo i ettermiddag. Billedromanen ble fullført på midten av 70-tallet, men så forsvant originaltegningene før de dukket opp igjen i Oslo i 2002.

Danset til jazz
68 år gamle Pushwagner er mer vital enn de fleste. Dagens signeringsøkt ble stadig avbrutt av at kunstneren skulle opp å danse til tonene fra det innleide jazzorkesteret. Noen heldige ble også vurdert å være verdig en klem fra kunstneren som de siste åra har opplevd en stadig økende anerkjennelse for sin kunst.

Narkoman og uteligger
Den eksentriske kunstneren var narkoman og uteligger i Oslo i mange år.

– Jeg måtte ta amfetamin for ikke å fryse i hjel, fortalte han Dagens Næringsliv i forbindelse med en større reportasje om krangelen rundt kunsten hans. Morten Dreyer som i mange år fungerte som Pushwagners agent og sekretær fikk på den tiden kontroll over store deler av kunstnerens livsverk, og nå er krangelen om bildeskatten advokatmat.

Den samlede verdien av samlingen som Pushwagner solgte for 400 000 kroner blir nå vurdert til å være verdt rundt 30 millioner kroner.

signatur
signatur

Aktuell kunst
For samtidig som livet til Pushwagner gikk jevnt nedover, ble kunsten hans ansett som stadig mer verdifull. Særlig serien hans ”en dag i familien Manns liv” fra tidlig 80-tall blir nå regnet som et av de viktigste bidragene til norsk samtidskunst. De tegneserieaktige motivene om det fremmedgjorte menneske i møtet med konsumentsamfunnet er like aktuelle, om ikke mer aktuelle i dag enn da de ble laget for 20 år siden.

Flere hundre fremmøtte
Det siste året har Push, som han også kalles, fått internasjonal anerkjennelse for arbeidet sitt. Originaltegningene til billedromanen ”Soft City” ble stilt ut på Berlin-biennalen for samtidskunst og Sydney-biennalen i 2008. Den regnes som et av Puswagners hovedverk. Og i dag kunne noen hundre oppmøtte på Tronsmo bokhandel i Oslo endelig kjøpe tegneserieromanen som ble påbegynt for 40 år siden. Med en blodrød signatur fra Pushwagner, nå angivelig både nykter og i høyeste grad anerkjent.