Ioniq 5 Project 45 utsolgt på noen minutter
Ioniq 5 er først ut i en stor satsning.
I forrige uke hadde Hyundai premiere på bilen som er først ut i en stor satsing på elektriske biler. Ioniq 5 heter den, og er en SUV/crossover i familiebilklassen.
I forbindelse med premieren slapp Hyundai også priser og informasjon for lanseringsmodellen Project 45. I Norge var interessen ikke overraskende ekstrem.
I forkant av verdenslanseringen hadde hele 14.000 nordmenn meldt seg som interessenter. Svært mange av disse ville også reservere Project 45.
Bilen var tilgjengelig i et begrenset volum på 3.000 enheter for fem europeiske markeder: Frankrike, Nederland, Storbritannia, Tyskland – og Norge. De ble solgt på rekordtid.
500 kilometer rekkevidde
Nå er fordelingen av de 3.000 bilene klar, og norske kunder stakk av med rundt 42 prosent av volumet. Dermed kan nærmere 1.300 nordmenn hente sin Ioniq 5 Project 45, allerede til sommeren.
Dette er altså den første modellen ut på Hyundais helt nye dedikerte elbilmodellportefølje. Bilen er 4,63 meter lang, den har bagasjerom på 540 liter (pluss en frunk foran).
Rekkevidden er på opptil 500 kilometer, den lader raskt, du kan få den med firehjulsdrift, den kan ha takstativ og trekke tilhenger på inntil 1.600 kilo.
Serverne brøt sammen da Hyundai startet salget
Rommelig interiør i Ioniq 5
Ioniq 5 plasserer seg størrelsesmessig midt mellom Tucson og Santa Fe i Hyundais modellportefølje. Bakkeklaringen er på 16 cm. Akselavstanden og bredden gjør ifølge Hyundai at interiøret er romslig som en bil i klassen over, altså i det såkalte D SUV-segmentet.
Bilen har støtte for lading på både 400V og 800V, helt uten adaptere eller omformere, og Ioniq 5 byr dermed på verdens første multiladesystem, av sitt slag.
– Jeg skal ha den bilen som er i TV-reklamen!
Kan lade opp sparkesykkel
På en 350 kW lynlader kan Ioniq 5 lades fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter. Det tar under fem minutter å lade opp 100 kilometer ekstra rekkevidde (WLTP). Som vanlig forutsetter dette optimale forhold.
Ioniq 5 har også unik V2L-teknologi (Vehicle to Load), som gjør at man kan lade eller benytte de fleste 220V-apparater. Eksempelvis kan man lade opp en elektrisk sparkesykkel eller sykkel i bagasjerommet mens man kjører, eller gi strøm til elektriske apparater om man er på camping.
Hyundai har kuttet ut alle fossilbiler i Norge
Video: Har du fått med deg denne elbil-duellen?