fly sterling (Foto: TV 2 hjelper deg)
fly sterling (Foto: TV 2 hjelper deg)

-Sterling fraskriver seg ansvar

Det mener juridisk rådgiver Anne Vikjord i Luftfartstilsynet. Hun er Norges fremste ekspert på passasjerrettigheter.

Redd for ansvar
- Det er klart at Sterling er redd for å sette seg selv i en ansvarlig posisjon i framtida, hvis de nå innrømmer skyld, sier Vikjord.

- Men ved å gi etter i denne saken, ved at de faktisk vedkjenner seg sitt ansvar for å gi kompensasjon, så innrømmer de også skyld, mener Vikjord.

Luftfartstilsynet har diskutert saken nøye internt, men de har også diskutert den med tilsvarende organer i andre Europeiske land. Alle er av den samme oppfatningen: Sterling må betale.

Økende problem
- Det finnes ingen gråsoner i regelverket når det gjelder innstillinger, der er EUs forordning utvilsomt helt tydelig. Men det Sterling kan være uenig i, er om dette tilfellet bør anses som en innstilling eller en forsinkelse. Hvis det er en forsinkelse gjelder nemlig andre regler, og regningen for Sterling ville ikke ha blitt så dyr. Men når nærmere hundre passasjerer møter opp på Gardermoen for å ta et fly som de ikke har fått beskjed om har gått, er det ikke tvil om at flyet regnes som innstilt for disse passasjerene, slår Vikjord fast.

Hun mener at det er et økende problem at flyselskapene dekker over kommersielle innstillinger ved å kalle dem noe annet, for å slippe krav om kompensasjon.