case morten (Foto: TV 2 hjelper deg)
case morten (Foto: TV 2 hjelper deg)

Fly forbannet på Sterling

Sterling skylder over 300.000 kroner til rundt hundre flypassasjerer, mener Luftfartstilsynet.

Den 29. desember 2007, gleder nærmere hundre flypassasjerer seg til nyttårsferien de skal ha i Frankrike. Fulle av forventinger ankommer de Gardermoen Lufthavn, for å fly med Sterling til Nice kl 16.15. Vel, det er i hvert fall det de tror.

Flyet hadde gått
- Da jeg kom bort til avgangstavla, var flyet vårt borte! sier Morten Andersen.

Deretter forteller passasjerene om kaoset som fulgte. De opplevde at de ansatte i Sterlingskranken som lite hyggelige. Alt de fikk vite var at de burde ha vært der tidligere, for flyet deres hadde nemlig gått kl 7 om morgenen.

Ingen informasjon
- Det var overhodet ingen informasjon, folk gikk og kjøpte seg nye flybilletter, noen planla å sove over på flyplassen til neste morgen. Det var ingen service, ingenting. Jeg er fly forbannet på Sterling, raser Morten Andersen.

80 kroner til mat
Til slutt får passasjerene vite at Sterling satte opp et ekstra fly kl 20 om kvelden. I mellomtiden fikk de 10 Euro til mat og drikke.

- For 10 Euro fikk jeg en bagett og en cola, og da måtte jeg i tillegg legge ut 8 kroner. Middag og annen mat vi trengte i ventetiden, måtte vi betale selv, sier Morten, tydelig oppgitt.

10 euro (Foto: TV 2 hjelper deg)
10 euro (Foto: TV 2 hjelper deg)

Historien gjentok seg
- Og hadde historien sluttet der, så hadde det egentlig vært ille nok, fortsetter Morten.

- Men det samme skjedde også da vi skulle hjem igjen! For noen innebar dette at de ikke kom seg hjem før tre dager senere. Jeg kommer aldri til å fly med Sterling igjen, konkluderer Morten.

Sterling avviste klagene
Morten Andersen rådførte seg med advokat, og skrev en utførlig klage med henvisninger til regelverket i EUs forordning. Han krevde å få refundert utlegg til ny flybillett på hjemturen, samt til mat og taxi og andre merutgifter han fikk, som følge av at flyet hadde gått når han kom på flyplassen. I tillegg ville han ha 400 Euro i kompensasjon per avgang han mistet.

- Sterling imøtekom meg ikke på et eneste punkt i klagen, sier Morten.

- Vi fikk så mange mail fra andre passasjerer som fortalte at de hadde klaget og ikke fått noe svar, eller fått svar, men ikke kompensasjon, så da ga vi litt opp, forteller Kim.

fly-m (Foto: TV 2 hjelper deg)
fly-m (Foto: TV 2 hjelper deg)

Luftfartstilsynet tok saken
- Luftfartstilsynet er ikke i tvil i denne saken, sier juridisk rådgiver Anne Vikjord.

Hun er Norges fremste ekspert på passasjerrettigheter, og har behandlet klagesaken mot Sterling denne gangen.

- Fordi Sterling overhodet ikke overholdt sin informasjonsplikt, har de brutt sin avtale med passasjerene, og da er flyet å regne som innstilt for disse passasjerene. I følge regelverket i EUs forordning, har disse passasjerene da krav på 400 euro hver i kompensasjon, i tillegg til å få refundert alle merutgifter de fikk på reisen.

Skylder over 300.000 kr
I et eget brev, oppfordrer Luftfartstilsynet Sterling til å utbetale kompensasjon til alle passasjerer som ble rammet av innstillingene 29. desember og 5. januar.

400 euro til alle passasjerene som mistet flyet til Nice 29. desember, vil samlet utgjøre en utgift på over 300.000 kroner for Sterling. I tillegg har et trettitalls passasjerer, som opplevde det samme på returen den 5.januar, også ha krav på 400 euro hver for denne avgangen. I tillegg kommer regningen for refusjon av utlegg passasjerene har hatt for forpleining, og eventuelle utlegg for hotell, taxi og lignende.

Hvis Sterling ikke overholder dette kravet, har Luftfartstilsynet myndighet til å gi Sterling bøter.

sterling-motpart (Foto: TV 2 hjelper deg)
sterling-motpart (Foto: TV 2 hjelper deg)

Sterling uenig, men vil betale
Sterling er uenig med Luftfartstilsynet, og mener at det er et hull i regelverket som åpner for tolkningsmuligheter. Denne saken har dermed havnet i en gråsone, ifølge jurister som Sterling har vært i kontakt med.

Men Sterlings kommersielle direktør, Michael T. Hansen, legger seg likevel flat i møtet med TV 2 hjelper deg, og vil rette opp feilen overfor alle passasjerer som mistet flyene sine fra Oslo den 29. desember og fra Nice den 5.januar.

- Vi er uenige med Luftfartstilsynet, men vi vil ikke at passasjerene skal bli gisler i denne saken. Derfor vil vi ta kontakt med passasjerene det gjelder, og gi dem 400 Euro slik Luftfartstilsynet ber om, lover Hansen.

Lover å bli bedre
Luftfartstilsynet oppfordrer også Sterling til å endre sine rutiner, for å forhindre at situasjoner som disse ikke oppstår på et senere tidspunkt.

- Vi har gjort en feil, og vi kan ikke gjøre annet enn å bli bedre, sier Michael T. Hansen i Sterling.

- Vi må bli bedre på å gi informasjon, og dette jobber vi med. Blant annet oppretter vi nå en egen Sterlingskranke på Gardermoen flyplass, så passasjerene kan ha noen å henvende seg til. Vi vil også vurdere om 10 Euro er nok i forpleiningspenger i et land som er så dyrt som Norge, sier han.

Les også Sterling fraskriver seg ansvar, ifølge Luftfartstilsynet.