Viasat4 front (Foto: TV 2 hjelper deg)
Viasat4 front (Foto: TV 2 hjelper deg)

Vant, men fikk ikke premie

Silje vant en sms-konkurranse på tv, men fire måneder senere hadde hun fortsatt ikke fått premien sin - en splitter ny Playstation 3.

I desember så Silje Røssaak-Simensen på Chill for første gang, dette er et interaktivt program på Viasat4 der seeren kan svare på enkle spørsmål ved å sende inn tekstmeldinger til 30 kr per sms. Hun var heldig og vant en premie verdt 6.000 kr – en ny Playstation 3 med 60 gigabyte minne.

- Ja, da ble jeg jo kjempeglad, jeg har jo lenge ønsket meg en PS3 og hadde tenkt å kjøpe den, Jeg trodde jeg kom til å vinne bare noe sånt småtteri, noe tull eller cd-er eller noe, ikke en Playstation 3, sier Silje til TV 2 hjelper deg.

Enveiskontakt
Chill-programmet lages av produksjonsselskapet Rubicon, som lovte at hun skulle få premien før jul. Men det varte og rakk, uten at noen Playstation dukket opp.

- Jeg tror jeg har ringt dem 30 ganger og etterlyst premien. Og mange ganger har de sagt at premien er sendt, men den har jo ikke kommet fram, forteller Silje.

Les også: Sms-konkurranser på TV

40 vs. 60 GB
Et stort problem med å levere premien har vært at nettopp den utgaven av Playstation som Silje vant, ikke lenger er tilgjengelig på det norske markedet. Utgaven hun vant, er en sterkere og bedre maskin som blant annet kan spille eldre Playstation-spill. Men denne maskinen ble for kostbar å produsere, i følge Sony, og finnes ikke lenger i norske butikker.

Feil premie levert på døren
Når vi kontakter Viasat4 og Chill blir det fart på sakene. Allerede samme kveld, tar informasjonsansvarlig i Viasat4 turen innom Lefdal og kjøper en Playstation 3 til Silje. Men dette var altså ikke den 60 GB-varianten som hun vant.

- Jeg synes det var en fin måte å prøve å løse saken på, men det var jo litt surt at det ikke var rett Playstation han kom med. Men det var jo på tide da, å få Playstation som jeg vant for fire måneder siden, sier Silje.

Viasat4-rubicon (Foto: TV 2 hjelper deg)
Viasat4-rubicon (Foto: TV 2 hjelper deg)

Riktig premie levert på døren
Vi avtaler møte med Rubicon som altså leverer programmet Chill til Viasat4. Og bare to dager før vi skal møte administrerende direktør der, får Silje nok et besøk på døra!

- Nå kom det en dame fra Rubicon som hadde klart å skaffe riktig versjon av Playstation 3, altså 60 GB-versjonen! Den var helt ny, og jeg aner ikke hvor de har fått tak i den. Men jeg er superfornøyd!, stråler Silje.

Rubicon beklager
Lars Hognestad er administrerende direktør i Rubicon. Han er lei seg for at Silje har måttet vente så lenge.

Hognestad: Det tok alt for lang tid før hun fikk premien sin. Vi leverer ut mange premier hver uke og denne gangen gikk det galt. Vi hadde også i tillegg litt problemer med leverandøren fordi vi hadde visst lovt bort en 60 GB og så fikk hun en 40 GB.

Thompson: Men det fikk hun jo heller ikke før vi kom i kontakt med dere!

Hognestad: Neida, alt her har tatt lang tid og det beklager vi.

Thompson: Hvor lenge må man regne med å måtte vente på en premie fra dere?

Hognestad: Normalt sett bør det ikke gå mer enn en uke før varen er fremme.

Thompson: Men hva skal man gjøre hvis man sitter og venter på en premie fra Chill og ikke får den?

Hognestad: Da skal man ringe og si: ”Hvor blir det av premien min?”

Thompson: Men Silje ringte altså 30 ganger uten at det skjedde noe, og nå sier du at man skal ringe og si fra, vet du at dere tar bedre vare på telefoner og henvendelser nå?

Hognestad: Ja, nå har vi gått en ordentlig grundig gjennomgang på dette, så dette ikke skal skje igjen.