KNUST:  Dette er restene av
KNUST: Dette er restene av "Skarbak". (Foto: TV 2)

- Utrolig arrogant oppførsel

Sønnen til Finn Bertram Evensen, som omkom i Skarbak-ulykken, gir offiserene ombord på tankskipet "Doris" det glatte lag.
Han synes også det er ubegripelig at politiet har henlagt saken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Påtaleansvarlig Jørgen Einfinn Sarheim ved Nordmøre og Romsdal politidistrikt har henlagt Skarbak-ulykken etter beviset stilling.

I henleggelsen heter det: Slik situasjonen utviklet seg så kunne "Skarbak" utført handlingen som skulle til for å avverge kollisjonen ettersom det var en langt mindre båt.

Ingen stilles dermed til ansvar for den tragiske kollisjonen der fisker Finn Bertram Evensen mistet livet.

- Hva må til?
- Hva skal til for at en stor båt blir dømt? Må man kjøre over den lille båten og så rygge over den igjen? Hvis det ikke blir konsekvenser av dette, så vil aldri en stor båt kunne bli dømt. Man finner ikke en klarere sak, sier en frustrert sønn, Eindride Lauritzen til tv2nyhetene.no.

9. oktober 2007 kolliderte kjemikalietankeren "Doris" og sjarken "Skarbak".

doris-680x383 (Foto: TV 2)
doris-680x383 (Foto: TV 2)

Om bord på "Skarbak" befant kun Finn Bertran Evensen seg. Han omkom i ulykken.

Radiokontakt
I sjøforklaringen noen dager etterpå kom det frem at "Doris" hadde vikeplikt. Mannskapet ombord skal også ha sett "Skarbak" circa fem minutter før sammenstøtet, eller 1,35 nautiske mil. Evensen var den som måtte ta kontakt med tankskipet. Den første radiooppkallingen skal ha kommet 55 sekunder før det smalt.

TIl TV 2 nyhetene 12. oktober innrømmet overstyrmannen på "Doris" at de hadde vikeplikt. Se videovindu under.

Slik lød lydloggen rett før ulykken inntraff:

Skarbak: - Har du tenkt å slakke opp du som kjem?

Doris: - Er du 20 fot eller 19, jeg tror du skal roe deg ned.

Doris: - Hvis du ikke bakker opp så smeller det nå

Skarbak: - Bakk ut for faen, e du steike gal. Æ bakke bakover., æ bakke...

Full revers
Etterforskningen viser at Evensen hadde prøvd en dramatisk manøver i siste liten for å komme seg unna tankskipet. "Skarbak" ble funnet i full revers.

Lauritzen forteller at faren var en meget erfaren sjømann og han gjorde det han kunne i denne situasjonen.

Arrogant holdning
Lauritzen gir offiserene ombord på "Doris" det glatte lag.

endride-680x383
endride-680x383

- De skulle gjort det klart for faren min at de ikke klarte å gjøre noe for å unngå kollisjonen. De skulle slått fast at det ble opp til "Skarbak" å gjøre noe. Da hadde han visst hva han skulle forholde seg til.

- De har vist en utrolig arrogant oppførsel på havet, sier Lauritzen.

Lovløshet på havet
Lauritzen sier at henleggelsen i praksis sier at store båter ikke trenger å vike.

- Det vil komme an på størrelsen på fartøyet. Det blir livsfarlig for små båter å være på sjøen. Det vil bli lovløse tilstander, sier Lauritzen.

Mandag ble anken på henleggelsen overlevert riksadvokaten.