Flyselskapet Ryan Air er en av flere som nå kan utvide rutenettet til USA. (Foto: TV 2)
Flyselskapet Ryan Air er en av flere som nå kan utvide rutenettet til USA. (Foto: TV 2)

Til USA for en hundrings

Ja, du leste riktig. Fra og med søndag gjelder den såkalte "Open Skies"-avtalen. Det betyr at luftrommet mellom Europa og USA åpnes for alle flyselskap som ønsker å fly over Atlanteren.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Enkelte lover nå billetter til USA for under en hundrelapp.

Hvilket som helst selskap

Fram til nå har et hvert flyselskap som flyr mellom Europa og USA, vært nødt til å fly fra det landet det tilhører.

Søndag er det slutt på det. Da kan hvilket som helst amerikansk eller europeisk flyselskap, fly mellom hvilke som helst to byer i USA og Europa.

Satt under press
Til nå har for eksempel British Airways kun fått lov til å fly mellom Storbritannia og USA. Andre selskaper blir nå satt under press, for i juni åpner British Airways USA-ruter til byer utenfor Storbritannia.

Lavprisgiganten Ryanair har allerede sagt at de vil gjøre storinnkjøp av langdistansefly for å trafikere over Atlanteren. Siden selskapet er irsk, har det hittil bare kunnet fly til USA fra Irland, noe som har vært uinteressant.

Professor ved Norges Handelshøyskole, Frode Steen.  (Foto: TV 2)
Professor ved Norges Handelshøyskole, Frode Steen. (Foto: TV 2)

Skeptisk
Men med de nye reglene lover Ryanair en-veis-priser helt nede i åtti kroner til USA.

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH) er skeptisk til at lavprisselskapene skal hive seg inn i de lange flyrutene.

- Typiske lavprisselskaper tjener penger på å være raskere, tjene penger på taxfree. Det vil de ikke gjøre med lange flyturer, sier Steen.