supersaver logo (Foto: TV 2 hjelper deg)
supersaver logo (Foto: TV 2 hjelper deg)

Lureri i London

Hotellet i London lignet ikke det grann på de fine bildene fra Supersaver.no, og ikke lå det sentralt heller.

De fire venninnene Lillian Kårvand, Janne Nakken, Turi Johnsen og Elin Karlsen skulle endelig dra på jentetur sammen. London var målet, og en pakke med fly og tre netter på hotell ble bestilt hos nettreisebyrået Supersaver.no.

Under bestillinga av pakkereisen fant jentene veldig lite informasjon om selve hotellet. Omtrent det eneste de kunne merke seg var at hotellet het Central Park, hadde tre stjerner, og at det lå i sentrum. Dermed søkte de opp Central Park på Supersavers rendyrkede hotellsider, og der dukket det opp med både fine bilder og et kart som viste at det lå rett ved Hyde Park. Saken var biff.

- Da var jubelen i taket, nå drar vi på tur, tenkte vi. For første gang på så mange år, forteller Turi.

Supersaver-caser (Foto: TV 2 hjelper deg)
Supersaver-caser (Foto: TV 2 hjelper deg)

Feil hotell!
Dessverre skulle det vise seg at første dag i London ble langt fra så morsom som de hadde drømt om. Første dårlige omen fikk de da taxituren fra flyplassen tok mye lengre tid enn forespeilet, men det var da de endelig ankom hotellet at ting virkelig begynte å skjære seg. Hotellet her riktignok Central Park, men for det første lå det altså langt fra sentrum, i Nord-London, og for det andre lignet det ikke det grann på bildene som de hadde sett heller.

Vel inne på hotellet kom neste sjokk.

- Det var to stykker som hadde prøvd å stikke av fra regninga. Og purken kom jo alle veier og hadde låst alle dørene, og der står vi fire da, med bagasjen vår midt i resepsjonen. Det var ureinslig og lortete, og i gangene lå det strødd med skittentøy og sneiper. Så dess lengre inn på hotellet vi kom, dess mer bestemte ble vi på at her skal vi ikke bo, minnes Turi.

To Central Park
Hva hadde egentlig skjedd? Jo, på supersaver sine nettsider finnes det to Londonhoteller med samme navn – Central Park. Begge er attpåtil oppført med tre stjerner, og begge skal ligge i sentrum.

For å gjøre forvirringen komplett kan det ene hotellet kun bookes under reisebyråets pakkereisemeny, slik jentene gjorde, og er ikke oppført med noen bilder som kunne ha skilt det fra det andre hotellet - som igjen kun finnes under hotellmenyen. Forvirret? Det var i hvert fall på det sistnevnte hotellet at jentene trodde at de skulle bo på, etter å ha sett bilder av dette, og naturlig nok gått ut fra at hotellet på pakkereisemenyen og hotellmenyen var det samme.

Sannheten er at det av hotellene som jentene ble booket inn på altså ligger i Nord-London. Ikke har det tre stjerner heller forteller resepsjonist Jacob Orna, som er lei av forvekslingene med det andre Central Park-hotellet.

- Vi er et tostjernershotell, det andre er et trestjerners, og det som i grunnen skjer er at folk ser bilder av trestjernershotellet, men blir booket inn hos oss. Så kommer de hit, og naturligvis blir de misfornøyde. Det skjer minst en gang i uka. Forrige uke hadde vi tre kunder med dette problemet, avslutter Orna.

London
London

Ingen kompensasjon
Det første venninnegjengen gjorde var å ringe Supersaver for å få ordnet et nytt hotell, men der var det stengt på lørdag og søndag. Dermed måtte de ta skjeen i egen hånd, og kastet bort hele første dagen i London før de kunne sjekke inn på et ledig hotell med tilfredsstillende standard og beliggenhet. Samtidig fikk de en saftig ekstrakostnad.

- Reisen ble jo dobbelt så dyr for oss. Istedenfor å skulle ha betalt nærmere 9.000 kroner for alle oss fire, så kom reisen med det nye hotellet plutselig på nærmere 20.000, oppsummerer Lillian.

Resten av oppholdet gikk som smurt, og etter hjemkomsten sendte de krav til Supersaver om å få dekket de ekstra kostnadene sine.

- Vi skreiv mail, sendte brev, faksa kopier av hotellet vi hadde bodd på og så videre. Ja, vi gjorde alt det dem sa vi skulle gjøre, men så fikk vi plutselig beskjed om at saken var avslutta, fortviler Lillian.

Det avslaget skulle de ikke ha fått, mener Rolf Forsdahl. Han er jurist og reisebransjedirektør i Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon, og mener at Supersaver har villedet kundene sine i denne saken.

- Da pakkereisen har en mangel, og kundene skal da kunne kreve å flytte til et annet hotell som passer til den beskrivelsen som de opprinnelig bestilte ut fra. Og den flyttingen skal skje uten kostnader for kundene, fastslår Forsdahl.

supersave-motpart (Foto: TV 2 hjelper deg)
supersave-motpart (Foto: TV 2 hjelper deg)

Supersaver snur
TV 2 hjelper deg har tatt opp saken med administrerende direktør i Supersaver, Ralph Axelson, og han legger seg flat for kritikken. Informasjonen om hotellet i Nord-London har ikke vært god nok til å kunne skille det fra det andre, mener han.

- I det her tilfellet er det ekstremt uheldig at det manglet bilde og kart til hotellet, slik at kundene tydelig kunne se hvor det lå, sier Axelson.

Axelson beklager også at ikke informasjonen om antall stjerner på hotellet er oppdatert, og er enig i at hotellet ikke ligger i sentrum, slik det står. Dette er noe de skal gjøre noe med.

- Det vi tar til oss, og som vi allerede påbegynte i januar, det er å gjøre hele hotell-biten vår mye tydeligere. Det gagner jo oss også, bebuder direktøren.

Axelson lover også at Supersaver nå skal dekke de kostnadene venninnegjengen ble påført.

- Ettersom informasjonen har vært så utydelig, så betaler vi den ekstra kostnaden de hadde for å bo på det andre hotellet. Og jeg håper at de hadde en trivelig weekend, avslutter Axelson.

Siste nytt fra Supersaver er for øvrig at de jobber med å få sletta hele Central Park i Nord-London fra sine nettsider.

Se hele reportasjen på TV 2 Sumo.