bil trafikk rush eksos (Foto: SCANPIX)
bil trafikk rush eksos (Foto: SCANPIX)

Varsler omkamp om rushtidsavgift

Det kan bli omkamp om rushtidsavgift når klimaeffekten av Oslo-pakke 3 skal vurderes.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Årsaken er at bredt flertall ba om at man bør vurdere klimaeffekten av Oslo-pakken da Stortinget behandlet saken rett før påske. Ifølge statssekretær Erik Lahnstein vil Samferdselsdepartementet nå be om nærmere faglige vurderinger av det Stortinget har bedt om:

lahnstein (Foto: SD)
lahnstein (Foto: SD)
- I nasjonal transportplan
- Samferdselsministeren har ved en rekke anledninger forsøkt å løfte miljøhensyn fram i dialogen om trafikksituasjonen i de største byene, sier Lahnstein, og mener at vurderingen av dette i forbindelse med Oslo-pakke 3 er et godt signal opp mot behandlingen av ny nasjonal transportplan.

Fra før har toneangivende Oslo-politikere og fylkespolitikere i Akershus har sagt klart nei til rushtidsavgift. Men med signalene fra Stortinget før påske, vil det i videste forstand kunne bety at flere av landets største byer etter hvert får innført høyere bompengeavgift i rushtidene.

- Klima-fokus endret
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete har flere ganger talt varmt for rushtidsavgift i de store byene. Hun får støtte av lederen i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken, som mener både rushtidsavgift og kutt i store veiplaner bør med i neste fase i behandlingen av Oslo-pakken.

- Klimafokuset har økt voldsomt etter at lokalpolitikernes forslag til Oslo-pakke 3 så dagens lys i mai 2006. Derfor må disse planene revurderes, sier han ifølge Avisenes Nyhetsbyrå.