NB!! BILDET KAN IKKE BRUKES (Foto: Forsvarets mediesenter)
NB!! BILDET KAN IKKE BRUKES (Foto: Forsvarets mediesenter)

Forsvarets superbiler fusker

De norske styrkenes pansrede kjøretøy i Afghanistan er sikret mot miner, raketter og veibomber. Problemet er at de ofte får motorstopp og må taues til verksted.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De pansrede kjøretøyene av typen Iveco ble hasteinnkjøpt av Forsvaret i 2006, og de første kom til Afghanistan for litt over ett år siden. De har en sterk pansring som skal beskytte de norske soldatene blant annet mot selvmordsbombere, raketter og kuler, skriver Dagsavisen. Men forholdene i Afghanistan tåler de dårlig.

- Jeg har ni Iveco-er til disposisjon for troppen min, men bare to fungerer, sier troppssjef Magnus til avisen. Det er første gang i løpet av de to siste månedene at troppssjefen ikke har måttet taue noen kjøretøy tilbake til leiren.

Motoren til Iveco-ene går stadig varm og fordi de er så avanserte, må kjøretøyene tauses inn på verksted og kobles til en datamaskin før de eventuelt starter igjen. Dersom deler går i stykker kan det ta flere måneder før nye er på plass, forteller Magnus som kun bruker fornavnet sitt.

soldater_680
soldater_680

Foretrekker jeepene
Soldatene i utrykningsstyrken sier til Dagsavisen at de foretrekker å kjøre rundt i de dårligere beskyttede Jeepene fordi de i hvert fall har en motor som fungerer.

- Der vi har operert fram til nå har jeg måttet koble på slepetau hvis det har gått galt. Men hvis vi skal til steder hvor trusselen er vesentlig større, så er det spesielt hvis bilen plutselig stopper. Da står du der, sier Magnus.

- Se på situasjonen
Antall veibomber og selvmordsbomber i Nord-Afghanistan har de siste årene økt i områdene der nordmennene er utplassert. I november i fjor mistet den norske soldaten Kristoffer Sørli Jørgensen livet etter å ha kjørt på en veibombe ved byen Maimana i Nord-Afghanistan. En annen soldat som også satt i samme bil ble hardt skadd. Bilen de kjørte var ikke pansret.

Sjefen for Forsvarets logistikkorganisasjon, Trond Ragnarsøn Karlsen, sier til Forsvarsnett at Forsvaret "må se på kjøretøysituasjonen i Afghanistan". Etter et besøk til Afghanistan tidligere i år konkluderte Karlsen med at det er "mange gamle og til dels slitte kjøretøy her nede".

I slutten av mars vil det være omlag 650 norske soldater i Afghanistan.