Christian Thommessen båt på land (Foto: Redningsselskapet)
Christian Thommessen båt på land (Foto: Redningsselskapet)

- Bør kreve båtsertifikat

Redningsselskapet frykter at flere liv skal gå tapt, og advarer mot å utsette innføringen av obligatorisk båtførerbevis.

Selv om båten er liten og havet så stort, er det ikke bare enkelt å føre en båt. Det har båtførere som Alejandro Fuentes og Tommy Steine smertelig fått erfare.

For med raskere båter i omløp krever det kunnskap og erfaring om sjøen og båtene. Mange foretrekker derfor å ta et båtsertifikat før de slipper løs hestekreftene.

Kjell Inge Røkke ble dømt for å ha svindlet til seg et båtsertifikat og sonet 23 dager i Hoff fengsel. Men båtsertifikat er ikke obligatorisk for å kunne kjøre en båt.

Nærings- og handelsdepartementet har bestemt seg for å utsette avgjørelsen om innføring av obligatorisk båtførerbevis. Det får Redningsselskapet til å reagere.

- Vi ser jo med uro på det at man ikke er kommet til en beslutning om å innføre dette obligatoriske båtførerbeviset. For vi mener helt klart at det er behov for det, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Øyvind Stene.

Se video her

Økning i antall ulykker
Men det er ikke bare kjendiser med for store båter som går på grunn. I følge redningsselskapet har antall økninger i assistanse til fritidsbåter økt med 33 prosent fra 2005 til i fjor.

Nå advarer de mot å utsette innføringen av obligatorisk båtførerbevis, de er redd for at liv skal gå tapt.

- I dag så kan en person gå å kjøpe over disk en båt som går i 60-70 knop uten å ha noen kunnskaper om hvordan å behandle denne båten. Og har du ikke det er det klart du kan havne i farlige situasjoner, sier Stene.

Redningsselskapet håper næringsminister Dag Terje Andersen vil gjøre båtsertifikatet obligatorisk for å redusere antall ulykker på havet.

Kjendiser på grunn
Alejandro Fuentes er ikke alene om å miste kontroll over båten sin.

Sommeren 2006 krasjet finansmannen Christian Thommessen med en annen båt utenfor Lillesand. Båten Thommessen kjørte havnet langt på land, mens den andre båten sank etter sammenstøtet. Thommessen hadde 0,98 i promille under ulykken, og erkjente forholdet på stedet.

Christian Thommessen på grunn (Foto: Redningsselskapet)
Christian Thommessen på grunn (Foto: Redningsselskapet)

Året etter gjorde Tommy Steine det samme da hans 28-fots cabicruiser havnet på land i Hurum. Steine kjøpte seg luksusbåt etter suksessen med "I Blanke Messingen" i 2003, og hadde bedre kontroll på båten da TV 2 var med på den første turen på sjøen.

Og samme sommeren som Steine gikk på grunn, skapte Alejandro Fuentes kaos på brygga i Kristiansand med sin nye 34-fots cabincruiser. Ali solgte båten noen måneder senere.

Alejandro Fuentes krasjer båt (Foto: Tor Erik Schrøder/SCANPIX .)
Alejandro Fuentes krasjer båt (Foto: Tor Erik Schrøder/SCANPIX .)