Nissan Leaf var Norges fjerde mest solgte bil i 2020. Nå har den fått noen oppgraderinger. To av dem er særlig verdt å merke seg: Muligheten for fireveisjustering av rattet (før kunne det bare vippes opp og ned) og digitalt innvendig speil.
Nissan Leaf var Norges fjerde mest solgte bil i 2020. Nå har den fått noen oppgraderinger. To av dem er særlig verdt å merke seg: Muligheten for fireveisjustering av rattet (før kunne det bare vippes opp og ned) og digitalt innvendig speil.

Nissan Leaf har fått to viktige nyheter

Den ene har mange ventet lenge på.

Nissan Leaf så dagens lys i 2010, og ble introdusert til elbil-landet Norge året etter.

11 år etter debuten er det fortsatt verdens mest solgte elbil. Bil nummer 500.000 ble levert til Maria Jansen fra Nesodden, i fjor.

Leaf endte også som Norges fjerde mest solgte bil i 2020 – til tross for at den har vært på markedet i ni år, og konkurrentene etterhvert er blitt mange.

Mens mange har mer enn nok med å få sin første elbil på veien, har andre generasjon av Leaf vært med oss siden 2018. Og nå har den populære bestselgeren fått noen oppgraderinger. Særlig to av dem er det verdt å merke seg.

Digitalt speil

En nyhet som flere merker har begynt å bruke mer og mer, er digitalt innvendig speil. Hos Nissan er kamera til speilet plassert øverst i bakruta, og gir et bedre bilde av hva som skjer bak bilen.

Du slipper at nakkestøtter, passasjere, bagasje eller D-stolpene kommer i veien. Nissan kaller det nye speilet Intelligent Rear View Mirror.

Vår første erfaring er at det krever litt tid å bli vant med den digitale visningen. Det er også smart å bruke litt tid på å justere lysstyrke og kontraster, slik at visningen blir slik du ønsker.

Slik er bildet om du velger den digitale visningen. Her slipper du altså at nakkestøtter, passasjerer eller bagasje kommer i veien for utsynet.
Slik er bildet om du velger den digitale visningen. Her slipper du altså at nakkestøtter, passasjerer eller bagasje kommer i veien for utsynet.

Les vår test av Nissan Leaf her

Bedre i mørket

Men fordelene er åpenbare, i forhold til bedre utsyn. Og siden kameraet er plassert slik at vindusviskeren fjerner støv og vann, er du sikret godt utsyn.

I tillegg er det digitale speilet også bedre tilpasset mørke omgivelser.

De som ikke liker den nye løsningen, kan bruke det vanlige speilet. Mange vil nok sette pris på å kunne veksle mellom disse to.

Det digitale sladrespeilet blir standard på toppmodellen – Tekna.

Sjekk ut denne elbil-duellen

Etter flere år med klager fra både biljournalister og kunder, har Nissan endelig sørget for at rattet i Leaf kan justeres både innover og utover, i tillegg til opp og ned.
Etter flere år med klager fra både biljournalister og kunder, har Nissan endelig sørget for at rattet i Leaf kan justeres både innover og utover, i tillegg til opp og ned.

Endelig fireveis-justering

Den andre viktige endringen er at rattet nå kan justeres inn og ut, og ikke bare opp og ned. Dette har vært en punkt mange har kritisert Nissan for, tidligere. De siste årene er det få biler på markedet som ikke har mulighet til å justere rattet i fire retninger.

Det høres kanskje ut som en bagatell ut for noen. Men det å finne en god sittestilling kan være utfordrende, hvis rattet ikke har teleskopjustering. Derfor er dette kanskje den viktigste oppgraderingen.

Med det nye justerbare rattet, er det mye lettere å finne seg tilrette bak rattet.

700 nordmenn kjøpte elbilen – på én dag

Ny farge og WIFI

Blant nyhetene du kan få på nye Leaf, er også fargen Ceramic Grey. Kombinert med svart tak og svarte felger, gjør den Leaf litt barskere.

Nye USB-uttak foran, blindsonevarsling som standard på alle modeller og mulighet for WIFI hotspot i bilen, er også blant oppgraderingene.

Alle disse modelloppdateringene er klar for levering nå. Og i motsetning til mange av konkurrentene, har Nissan ingen leveringstid.

– Litt avhengig av fargevalg, kan vi mange steder levere ut bil på dagen, sier PR-sjef, Knut Arne Marcussen.

Her er den nye fargen som du nå kan få Leaf i. Den heter Ceramic Grey.
Her er den nye fargen som du nå kan få Leaf i. Den heter Ceramic Grey.

Så billig får du elbil-bestselgerne brukt

Under 300.000 kroner

Leaf koster fra 297.000 kroner. Det er innstegsmodellen Acenta. De fleste går imidlertid for den best utstyrte modellen: Tekna. Prisen på denne er 330.900 kroner. Da har du rekkevidde på opptil 385 kilometer (WLTP).

Nissan har ambisjoner om å selge like mange biler i Norge i år, som i fjor. Det betyr rundt 6.000 biler.

I tillegg til Leaf lanserer de en helt ny generasjon av crossoveren Qashqai. Og mot slutten av året håper man å starte leveringene av den etterlengtede el-SUVen Aryia.

Kommunikasjonssjef i Nissan Nordic Europe, Marina Maneas Bakkum og PR-sjef i Norge, Knut Arne Marcussen, satser på et sterkt år for Nissan i Norge.
Kommunikasjonssjef i Nissan Nordic Europe, Marina Maneas Bakkum og PR-sjef i Norge, Knut Arne Marcussen, satser på et sterkt år for Nissan i Norge.

Les vår hovedtest av Nissan Leaf her:

Video: Broom-Benny: – Den er et kupp!

Nissan Leaf er en av Norges mest populære bruktbiler