Nye Golf er ikke solgt i hopetall i Norge. Det handler mest om at den ikke lenger leveres som ren elbil. Men som ladbar hybrid får du den til gjengjeld i to utgaver. Den sprekeste heter GTE.
Nye Golf er ikke solgt i hopetall i Norge. Det handler mest om at den ikke lenger leveres som ren elbil. Men som ladbar hybrid får du den til gjengjeld i to utgaver. Den sprekeste heter GTE.

Test Golf GTE: Både sprek og gjerrig

Ny versjon av Norges-favoritten er klar. Les testen:

VW Golf er nesten like folkekjær som brunost og Pizza Grandiosa. Opp gjennom årene har den vært Norges mest solgte bil 18 ganger!

Men det kommer aldri til å skje igjen. Den påstanden mener vi å kunne stå ganske trygt ved. Forklaringen er enkel: Nye Golf kommer ikke som elbil. Til det har man nå fått en egen serie biler – og den som "erstatter" e-Golf er ID.3.

Men det er ikke slik at Golf bare forsvinner, av den grunn. Strengt tatt kommer det flere motoralternativer enn noen gang. Ikke minst to som er ladbare: eHybrid og GTE.

Vi har allerede testet førstnevnte. Nå er turen kommet til den betydelig sprekere og mer sporty GTE-utgaven.

GTE-navnet er godt kjent blant norske kjøpere. Forrige generasjon Golf var nemlig også tilgjengelig som ladbar hybrid med over 200 hk. Den solgte godt i Norge.

Men den nye er bedre på de fleste områder – og særlig på to som betyr mye.

NB: Dette er en korttest. Det betyr at vi har kjørt denne modellen tidligere. Nå prøver vi den med en annen motor. Du finner en mer grundig test av modellen her.

Fra siden er det ikke vanskelig å se at dette er en Golf.
Fra siden er det ikke vanskelig å se at dette er en Golf.

Hva er nytt:

Vi har allerede testet nye VW Golf eHybrid. Det er en ladbar hybrid med 204 hk – og rekkevidde på 71 kilometer. Rekkevidden er målt etter den nye og strengere WLTP-metoden, og er blant de beste i klassen.

I GTE er det mer fokus på ytelser og litt mindre på rekkevidde. I praksis bør likevel denne bilen også kunne brukes mer eller mindre uten bensinkostnader. Batteriet er det samme som i eHybrid – altså 13 kWt, og rekkevidden er solide 52 kilometer. Det dekker det daglige behovet for mange.

Effekten er skrudd opp til 245 hk. Det er like mye som i Golf GTI. Dreiemomentet er faktisk høyere enn i GTI - 400 Nm mot 370 Nm. Det lover godt.

Men siden GTE veier drøyt 160 kilo mer, blir ikke ytelsene fullt så skarpe. 0-100 km/t tar respektable 6,7 sekunder. GTI klarer det på 6,2 sekunder. Vi kan for ordens skyld ta med at eHybrid bruker 8,5 sekunder.

GTE får en mer sportslig styling enn eHybrid – og har klare likhetstrekk med GTI. Det betyr blant annet en frontfanger med stort luftinntak, leppe nederst og en profil langs kanalene.

Siden batteriet er det samme som i eHybrid, er bagasjerommet identisk: 271 liter. Det er ikke veldig stort.

Interiøret er blitt veldig pent, særlig i de litt påkostede utgavene, med sportsseter og mye utstyr.
Interiøret er blitt veldig pent, særlig i de litt påkostede utgavene, med sportsseter og mye utstyr.

Populær bil – men eierne er ikke spesielt fornøyde

Hvordan fungerer det?

Som vanlig skal det sies at vinteren legger noen begrensninger på elektrisk rekkevidde. I testperioden er det så kaldt, at vi mange ganger ikke får starte kjøringen i ren elmodus. Forvarming hjelper heller ikke. Men etterhvert som vi kommer i gang, kan vi velge ren elektrisk kjøring.

Den uken vi disponerer bilen er det stabilt -10/-15 grader – og da er rekkevidden på rundt 25-30 kilometer. Avhengig av fart og topografi.

På veien oppleves bilen stort sett pigg og fin. Men det er en merkbar overgang mellom ren el og hybrid-drift. Noen ganger "lugger" det litt.

GTE er først og fremst en cruiser med bra kraftoverskudd. Motorlyden er gjort ganske tøff på tomgang og ved rolig kjøring. Men blir fort masete når du skal kjøre aktivt. Bilen oppleves faktisk litt masete sånn generelt, hvis du jager den. Det virker som det er litt for mye som skal skje samtidig – med girkasse, elmotor og bensinmotor som jobber sammen. Det blir ikke så engasjerende.

LED-lys over grillen og en fanger med digert gitter og luftinntak. GTE er ganske barsk i fronten.
LED-lys over grillen og en fanger med digert gitter og luftinntak. GTE er ganske barsk i fronten.

Kort sagt: Skal du ha sportsbil, så gå heller for GTI. Den koster bare rundt 15.000 kroner mer.

Og mens vi er inne på prisforskjeller: eHybrid, med sine 204 hk, er rundt 50.000 kroner rimeligere enn GTE. Skal du bare ha en fornuftig bil fra A til B, seiler den fort opp som det beste alternativet.

Innvendig leveres GTE med retro sportsseter i stoff – slik som i testbilen. Det liker vi. De både ser bra ut, og er veldig komfortable og stødige å sitte i.

For øvrig er de digitale instrumentene eksemplariske – og infotainmentsystemet fungerer også godt. Dette har VW rett og slett blitt gode på. Du må bare bli vant med hvor du skal trykke på skjermen, siden det er få fysiske knapper.

Det vi ikke helt skjønner, er hvordan en godt utstyrt bil i 2021 ikke kan ha nøkkelfri adgang. Men vi får opplyst at alle GTE, GTI og R-modellene av Golf som leveres til kunder i Norge får dette som standardutstyr.

Det er god plass for to i baksetet, og komfortable seter.
Det er god plass for to i baksetet, og komfortable seter.

– Etter 46 år på veien, er dette den beste bilen jeg har hatt

Bilen for deg hvis?

Du er ute etter en sportsbil.

Ikke bilen for deg hvis?

Du vil ha litt mer moro enn en eHybrid.

Bakfra skal du følge litt ekstra med for å se forskjell på den nye modellen, kontra forgjengeren.
Bakfra skal du følge litt ekstra med for å se forskjell på den nye modellen, kontra forgjengeren.

Eierne mener

I Brooms bilguide, kan norske eierne selv fortelle om bilene sine. Omtrent som en Tripadvisor for bil. Så langt har vi fått inn over 10.000 omtaler!

Du kan også fortelle om bilen din: Klikk her - det er fort gjort.

Det ligger faktisk inne over 100 vurderinger av Golf. Sjekk hvilke årsmodeller som er mest populære blant eierne!

Enn så lenge er det ingen omtaler av den aller nyeste utgaven. Bli gjerne den første til å legge inn ved å klikke her

Golf GTE

Motor og ytelser:

Motor: El + 1,4-liter, r4, bensin

Drivstoff: Strøm + bensin

Effekt: 245 hk / 400 Nm

0-100 km/t: 6,7 sek.

Toppfart: 225 km/t

Forbruk (WLTP): 0,16 l/mil

Batteri/lading:

Lithium batteri: 13 kWt

Ladetid AC 2,3 kW: 5 timer

Ladetid AC 3,6 Kw: 3 timer 40 minutter

Rekkevidde: 52 kilometer

Mål, vekt og volum:

Lengde x bredde x høyde: 428 x 128 x 148 cm

Bagasjerom: 271 liter

Vekt: 1.549 kg

Tilhengervekt: 1.500 kg

Nyttelast: 416 kg

Pris:

Fra: 464.80 kroner

Testbil: 491.500 kroner

Denne har mer enn doblet salget i Norge

Video: Denne grombilen finnes det ikke mange av lenger:

Lange ventelister, men så kom det inn biler "bakveien"