
Nå har de 1.000 stykker – fordelt over hele Norge
Her er alle de nye som kommer i år.
Tesla bestemte seg tidlig for å bygge ut sine egne ladepunkter. Det har i ettertid vist seg å være veldig smart.
Poenget har vært å gjøre det enklere og mer forutsigbart å kjøre Tesla. De første Tesla-eierne fikk også gratis lading med på kjøpet.
Etter hvert som antallet elbiler på norske veier har eksplodert de siste årene, har Teslas egne ladestasjoner blitt stadig viktigere for mange eiere.
Mens eiere av andre merker har stått i kø på de "vanlige" ladestasjonene, har Tesla-laderne som regel holdt tritt med alle Model S, X og 3 som har kommet innom.
Dekke fra Nordkapp til Lindesnes
Etter hvert som Tesla-bestanden nærmest har eksplodert i Norge, har de også holdt fokuset på å bygge ut ladeinfrastrukturen. For kort tid siden passerte Tesla 1.000 Supercharger-ladestolper i Norge, fordelt på mer enn 70 stasjoner.
Nettverket strekker seg nå fra Skaidi og Varangerbotn i Finnmark, til Lyngdal i sør. Med stasjonen i Honningsvåg, som har forventet åpning i andre kvartal i år, vil nettverket for første gang fullstendig dekke strekningen fra Nordkapp til Lindesnes.
I Europa er det over 540 Supercharger-stasjoner som gjør det mulig å reise fra Norge til 28 andre land.
Elbil: Hvor lenge holder egentlig batteriene?

Over 30 nye Superchargere i år
For å få stadig flere til å velge en elbil som sin neste bil, mener Tesla at ladingen må bli raskere. I 2020 bygget de over 100 ladestolper i Norge med den tredje generasjon ladestasjoner, kalt V3 Supercharging.
V3 Superchargere har en effekt på opptil 250 kilowatt, som betyr kortere ladepauser når man skal på elektrisk langtur. En Model 3 Long Range kan lade opptil 120 kilometer rekkevidde på fem minutter på en V3 Supercharger. Tesla forventer selv at en typisk ladeøkt vil være på om lag 15 minutter.
For kort tid siden annonserte Tesla betydelige vekstambisjoner for Supercharger-nettverket i 2021, og i Norge planlegger de å åpne over 30 nye Supercharger-stasjoner i inneværende år.
Her skjuler det seg to spennende biler for 2021
Prøve seg frem i byene
Supercharger-nettverket skal også utvides til noen bykjerner og urbane områder. City Supercharging-programmet er en prøveordning for å se om Supercharging kan være en del av løsningen som gjør det enklere å være elbileier i byene.
Supercharging er rimeligere enn å lade hos andre tilbydere av hurtig- og lynlading, samt vesentlig billigere enn å fylle drivstoff på fossilbiler.
Frykter overraskende Tesla-grep kan bli en sovepute

Her skal Tesla bygge ut i 2021
Første kvartal:
Gjøvik
Molde
Oslo - Sentrum P-hus
Skaidi
Skien
Alta
Andre kvartal:
Arendal
Brekkvasselv
Hadeland
Gudvangen
Honningsvåg
Karasjok
Kautokeino
Ørnes
Reine
Røros
Søgne/Mandal
Tønsberg/Sandefjord
Tredje kvartal:
Åsane
Kløfta
Oslo øst - Lørenskog
Skedsmo
Stavanger
Trondheim
Voss sør
Fjerde kvartal:
Ålgård
Bergen sentrum
Bodø
Fåvang
Treungen
Trysil
Vinjeøra
LES MER: Sjekk kartet – så fort har Tesla bygget ut
Video: Her er de råeste elbilnyhetene i 2021