Det er ingen tvil om at Tesla drar på, når de i år kommer med oppdaterte utgaver av Model S og Model X. Det er særlig interiøret som blir løftet - med flere nye skjermer og et helt nytt ratt.
Det er ingen tvil om at Tesla drar på, når de i år kommer med oppdaterte utgaver av Model S og Model X. Det er særlig interiøret som blir løftet - med flere nye skjermer og et helt nytt ratt.
Det er ingen tvil om at Tesla drar på, når de i år kommer med en oppdatert utgave av Model S og Model X. Det er særlig interiøret som blir løftet - med flere nye skjermer og et helt nytt ratt.
Det er ingen tvil om at Tesla drar på, når de i år kommer med en oppdatert utgave av Model S og Model X. Det er særlig interiøret som blir løftet - med flere nye skjermer og et helt nytt ratt.

Norsk storselger fornyes: Slik blir den verdens raskeste

Tesla går sin egne veier, igjen.

Det ruller flere tusen Tesla Model S på norske veier. Det er snart ti år siden den ble lansert.

Selv om den på utsiden kan se ganske lik ut, har den underveis fått en rekke oppgraderinger. Noen handler om fysiske endringer – mens de aller fleste er trådløse oppdateringer av software.

Men i år kommer det en "ny" Model S – og nå drar den amerikanske elbilprodusenten på mye mer. Riktignok er ikke de utvendige endringene veldig omfattende. Her er det blant annet små justeringer på fronten – og det er nå såkalt chrome delete (all krom er fjernet) som standard. Nå blir det også heldekkende glasstak.

Innvendig, derimot, skjer det en aldri så liten revolusjon. Ikke minst med rattet – som nå minner om det du finner i et fly.

Jada, fra før har Tesla sin Autopilot, og nå får du "pilot-konsoll", i tillegg.

Broom-Benny kjører Tesla: – Folk blir forbanna

Her er det nye rattet.
Her er det nye rattet.

Tre skjermer

Det andre man legger merke til innvendig, er at den store, stående skjermen vi er vant med, er endret. Nå er det en horisontal, i stedet. Slik som i Model 3 og Model Y.

Men i motsetningen til disse bilene, er det fortsatt en egen skjerm for instrumentene, i Model S.

Den nye hovedskjermen har fått mye bedre oppløsning. Tesla omtaler den som en “gaming maskin med 10 teraflops med kraft” og røper at den får støtte for trådløse gamepads.

Totalt blir det nå tre skjermer:

  • 17″ – hovedskjerm
  • 12,3″ – digitale instrumenter
  • 8″ – skjerm for baksetet

Det er dessuten flere gode nyheter for baksetepassasjerene: Nå har de også fått tilgang til midtarmlene. Her er det både koppholdere og plass til trådløs lading av to telefoner. Når midtarmlenet ikke er i bruk, vippes det opp, og du har tre sitteplasser.

Nå er det imidlertid tydelig at det er lagt mest vekt på komfort i de to setene på sidene. De har fått bedre sidestøtte.

Det er også blitt en mye større og mer tradisjonell midtkonsoll mellom forsetene.
Det er også blitt en mye større og mer tradisjonell midtkonsoll mellom forsetene.

Dette mener norske Tesla-eiere egentlig om bilen sin

Verdens raskeste serieproduserte bil

Det blir tre varianter av Model S i 2021. Alle får firehjulsdrift. Rekkevidden på innstegsmodellen, Long Range, er 663 kilometer, og startprisen 899.000 kroner.

Den skal forresten klare 0-100 km/t på bare 3,2 sekunder.

Sammenlignet med to andre utgavene, blir den imidlertid rene sinken.

Nå kommer nemlig de mye omtalte Plaid-modellene. Det blir to varianter av denne: Plaid og Plaid+. Og her kan vi trygt si at Tesla setter skapet på plass. Igjen. Nå skal de levere verdens raskeste serieproduserte personbil.

Jo – det kan faktisk koste 7.000 kroner å bytte lyspærer på bilen

Tesla har åpenbart valgt å fokusere mer på baksetepassasjerene. Nå virker komforten her å være løftet flere hakk.
Tesla har åpenbart valgt å fokusere mer på baksetepassasjerene. Nå virker komforten her å være løftet flere hakk.

Tre motorer

Plaid-modellene har tre motorer. Plaid klarer 0-100 km/t på svimlende 2,1 sekunder. Toppfarten på 320 km/t setter også en ny standard.

I Norge starter prisen på Plaid på 1.199.900 kroner.

Plaid+ blir enda raskere og enda sterkere. Det blir over 1.100 hk. Tesla røper ikke 0-100 km/t-tiden, men lover at den skal være under 2,1 sekunder.

Den får dessuten en rekkevidde på hele 840 kilometer. Da kan du for alvor si takk og farvel til rekkeviddeangst.

Plaid+ vil starte på 1.399.900 kroner i Norge. Levering i Norge anslås sent i 2021.

Fortell oss gjerne om din bil her:

Oppskriften blir lik på SUV-en Model X.
Oppskriften blir lik på SUV-en Model X.

Model X-råskinn

Nyheter blir det også med SUV-en Model X. Her blir det to utgaver: Long Range og Plaid.

Førstnevnte får rekkevidde på 540 kilometer, gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder – og får en startpris på 949.900 kroner.

Den nye toppmodellen, Model X Plaid, får samme tremotors-løsningen som Model S Plaid. Dermed snakker vi plutselig superbilytelser, her også. 0-100 km/t skal SUV-en, med opptil sju seter, klare på 2,6 sekunder. Kanskje verdt å nevne at nye Porsche 911 Turbo S bruker 0,1 sekund mer, på samme øvelse ...

Innvendig kommer de samme løsningene her, også: Nytt ratt, opptil tre skjermer og nye seter.

Beregnet levering på de nye modellene er september, i konfigurasjonen til Tesla i Norge.

Her er de nye toppmodellene til Tesla:

Model S Plaid+:

  • Den raskeste akselerasjonen 0-100 km/t for en serieprodusert bil noensinne
  • Akselerasjon fra 100 km/t: <2,1 s
  • Kvart mile: <9,0 s
  • 1.100+ hestekrefter
  • Tre drivenheter med høy ytelse
  • Rotor med karbonermet hylse
  • Dreiemomentvektor

Model S Plaid:

  • Akselerasjon fra 0-100 km/t: 2,1 s
  • 1.020 hestekrefter
  • Tre drivenheter med høy ytelse
  • Rotor med karbonermet hylse
  • Dreiemomentvektor

Model X Plaid:

  • Akselerasjon fra 0-100 km/t: 2,6 s
  • 1.020 hestekrefter
  • Tre drivenheter med høy ytelse
  • Rotor med karbonermet hylse
  • Dreiemomentvektor

Les også: Vår test av Tesla Model X her:

Video: Se vår videotest av Tesla Model 3 her:

Tesla Model X: Perfekt for noen – bare en tullebil for andre