Det ser kanskje merkelig ut, men dette er nok et syn du bør bli vant til. Denne måten å plassere takboksen på er nemlig mest aerodynamisk.
Det ser kanskje merkelig ut, men dette er nok et syn du bør bli vant til. Denne måten å plassere takboksen på er nemlig mest aerodynamisk.

Nei – denne er faktisk ikke montert feil vei

Det startet med en svenske som gjorde en interessant oppdagelse...

At takboks på bilen gir ekstra luftmotstand og dermed også høyere forbruk, er ingen hemmelighet. Slik har det alltid vært.

For elbiler er dette gjerne enda viktigere enn for biler med bensin- eller dieselmotor. Rekkevidde er som kjent noe mange elbileiere har fokus på. Og er den snau i utgangspunktet, blir den i alle fall ikke bedre hvis du kjører rundt med en boks på taket.

Svenske Peter Fritzon sto bak en ekte snakkis i elbilmiljøene da han i fjor publiserte et innlegg på den svenske Tesla-klubbens hjemmeside. Fritzon hadde fått tips fra en aerodynamikk-opptatt nabo om at takboksen ville gi mindre luftmotstand hvis den ble snudd, altså med den butte enden forover.

Takboks-produsent kastet seg på

Årsaken? Jo, teorien var at "riktig" plassering av takboksen ga mer turbulens bak den butte enden. Og det viste seg å stemme.

Fritzon, som for øvrig jobber som professor, er tydeligvis en grundig mann. Han testet møysommelig med bare takstativ, med takboksen "riktig" vei - og med denne snudd. Svaret: Forbruket ble redusert med over 16 prosent, med høyeste ende av takboksen vendt forover.

Nå har takboks-produsenten Calix kastet seg over dette. Deres nye Aero Loader er utviklet med fokus på elbiler, og designet gir mindre luftmotstand sammenlignet med en vanlig takboks.

Dette kan bli en utfordring for mange elbil-eiere

Tesla var tidlig ute med å muligheten for å ha takboks på en elbil. Dermed hadde også mange eiere her tidlig fokus på hvor mye ekstra strøm som gikk med med last på taket. Foto: Norsk elbilforening.
Tesla var tidlig ute med å muligheten for å ha takboks på en elbil. Dermed hadde også mange eiere her tidlig fokus på hvor mye ekstra strøm som gikk med med last på taket. Foto: Norsk elbilforening.

Ikke optimalt aerodynamisk

– Aerodynamikk har ikke hatt høyeste prioritet i design av takbokser gjennom mange år. Etter hvert som forbruk og miljø har blitt viktigere i samfunnet, ville vi utfordre normene, sier Håvard Solgaard som er salgssjef KGK Norge.

De er distributør av Calix i Norge og har vært pådriver i prosjektet.

Tradisjonelle takbokser har nemlig en form som ikke er optimal aerodynamisk. Man får dermed økt luftmotstand som igjen medfører kortere rekkevidde på en elbil og høyere forbruk på en bil med fossilt drivstoff.

Advarer mot takboks på ferieturen

Mest aerodynamisk denne veien? Nei, slik er det faktisk ikke.
Mest aerodynamisk denne veien? Nei, slik er det faktisk ikke.

Øker rekkevidden med 7 prosent

Argumentene mot å snu en vanlig takboks for å oppnå bedre rekkevidde, er at disse ikke har nødvendig forsterkning i det som blir fronten av boksen, noe som kan være skummelt ved blant annet kollisjoner.

Aero Loader er konstruert for å stå nettopp denne veien og har forsterkninger i "riktig" ende. Boksen er også forsterket i front for å motvirke vibrasjoner og den økte vektbelastningen.

I tester gir boksen en økt rekkevidde på 7 prosent på en elbil og tilsvarende mindre forbruk på en bil med fossilt drivstoff.

425 liter

Aero Loader har stort volum og lasteevne. Selve boksen rommer 425 liter, den veier i tom tilstand 20 kilo.

– Vekten kan bli høy om du fyller opp boksen med ti par alpinski. Her må man sjekke hvor mye taklast bilen er registrert for, råder Solgaard.

Nedre del av takboksen er designet for fleksibel posisjon på bilen, med håndtak for enkel åpne/lukke-funksjon. Boksen kan også åpnes fra begge sider.

Brukt skiboks: Her kan du spare mange tusenlapper

Video: Mange elbiler mangler noe du kanskje tar for gitt