Ser vi bruktbil og nybil under ett i fjor, ble Volkswagen Golf med god margin Norges mest solgte bil. Og nei: Da er den elektriske varianten ikke med i regnestykket.
Ser vi bruktbil og nybil under ett i fjor, ble Volkswagen Golf med god margin Norges mest solgte bil. Og nei: Da er den elektriske varianten ikke med i regnestykket.

Nei – Norges mest solgte bil i fjor var ikke en elbil

Slik ser det ut når vi tar med bruktbilene også.

Norges mest solgte nybil i fjor var elektrisk og kostbar. Elbilen Audi e-tron gikk nemlig helt til topps på denne statistikken. Det er ganske så unikt i verdensmålestokk. Ikke i noe annet land var en bil som dette bestselgeren.

Ser vi på nybil og bruktbil under ett, er e-tron imidlertid ikke vinneren i fjor. Nei, da er det heller ikke en elbil på topp.

– Bruktmarkedet var rekordhøyt i fjor, med 520.000 bruktbilkjøp. Fire av fem biler som selges i Norge er en bruktbil. Når man legger tallene sammen for brukte og nye biler var det faktisk Volkswagen Golf som ble årets mest solgte bil, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Motsatt på bruktbil

Hun mener at det er lett å se seg blind på at elbilen oppnår stadig høyere andel av nybilsalget, når de fleste som kjøper bil velger bruktbil.

– Den mest solgte nybilen i 2020 ble Audi e-tron, med 9.184 eksemplarer. Men når man ser på omsetningen for nye og brukte biler samlet, ble det solgt mer enn dobbelt så mange Volkswagen Golf: 18.927 biler.

Da tror du kanskje storsalg av den elektriske utgaven, e-Golf, utgjør et stort antall her? Nei, slik er det ikke. NAF har nemlig skilt ut e-Golf som egen modell i sin oversikt. Den ble det solgt drøyt 12.000 av i fjor, dermed er den på syvendeplass på denne oversikten.

Av alle nye biler var syv av de ti mest solgte modellene en elbil. Men når man ser på alle solgte biler – både brukte og nye – var det omvendt: Syv av ti av de mest solgte bilene var bensin- og dieselbiler.

Derfor forsvant e-Golf fra markedet

Volkswagen Golf har akkurat kommet i ny utgave. Én ting gjør at den ikke lenger blir en bestselger i Norge: Nemlig at den ikke lenger har noen elektrisk versjon.
Volkswagen Golf har akkurat kommet i ny utgave. Én ting gjør at den ikke lenger blir en bestselger i Norge: Nemlig at den ikke lenger har noen elektrisk versjon.

Bensin og diesel - også i storbyene

– Dette handler om vår privatøkonomi. Det store flertallet har ikke økonomi til å kjøpe en kostbar ny bil, sier Ryste, i en pressemelding.

Slik ser det totale bilsalget i Norge ut i fjor. Tabell og tall fra NAF/OFV.
Slik ser det totale bilsalget i Norge ut i fjor. Tabell og tall fra NAF/OFV.

NAF mener politikere må ha dette med seg når de lager transportpolitikk for landet.

– Det er mange som planlegger begrensinger på fossilbiler i og inn i byene, nesten som om de tror at det store flertallet av biler i Norge er elektriske. Det er de ikke. Selv i storbyene, hvor elbilsalget er kommet lengst, er det kun 17 prosent av bilene i bilparken elektriske. Det betyr at mer enn fire av fem biler i byene fortsatt går på bensin eller diesel.

Skiller seg ut fra alle de andre på bestselgerlisten

Moms vil komme

– Bilparken skiftes gradvis ut og det er positivt. Det gir en renere og tryggere bilpark. Men det går langsomt, sier hun.

Ryste oppfordrer politikerne til å ha is i magen når det gjelder å fjerne elbilfordelene.

– I dag er elbilen momsfri. Det vil komme moms på elbiler. Spørsmålet er om 2022 er for tidlig, om man skal få med seg flertallet av de som kjøper bil og de som bor i distriktene, sier hun.

LES MER: Dette ble de 20 mest solgte nybilene i fjor

Video: Dette er Norges dyreste bruktbil