Adrian nektes adgang til PlayStation-kontoen

TV 2 HJELPER DEG: – Jeg ble forbannet. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig, sier Adrian Røbekk.

Siden sommeren har Adrian Røbekk kjempet for å komme inn på PlayStation-kontoen han har brukt lenge.

– Trodde ikke det skulle være et problem, sier han.

GAMINGROMMET: Adrian Røbekk har det kjekt når han spiller bra.
GAMINGROMMET: Adrian Røbekk har det kjekt når han spiller bra. Foto: TV 2 hjelper deg/Molland

Mistet tilgang

En dag da Adrian, som vanligvis bor på avlastningshjem, skulle logge seg inn på kontoen, oppdaget han at passordet ikke var gyldig. PlayStation hadde sperret kontoen hans.

Se hele TV 2 hjelper deg gratis på TV 2 Sumo.

– Jeg kan skrive passordet så mange ganger jeg vil, men kommer ikke lengre.

På brukeren ligger alle spillene han har kjøpt, alle vennene han har fått gjennom PlayStation og all fremgang han har hatt på ulike spill.

– Utrolig frustrerende. Hvis jeg må starte på nytt blir det bare stress.

Opprettet ikke kontoen

Problemet? Det er at det ikke er Adrian som opprettet kontoen på PlayStation.

– Det var pappa som opprettet og laget kontoen til meg, men det er jeg som har spilt på den hele tiden.

Pappaen til Adrian laget kontoen i sitt navn og med sitt kredittkort, men i sommer skjedde det utenkelige. Faren mistet livet i en motorsykkelulykke.

DYPT SAVNET: Adrian har mange gode minner sammen med far.
DYPT SAVNET: Adrian har mange gode minner sammen med far. Foto: TV 2 hjelper deg/Molland

– Det har jo vært en tung sommer og høst, og PlayStation har vært en fin ting for deg å drive med når ting ikke har vært så lett. Desto mer frustrerende når det ikke funker som det skal, forteller mamma May Helén Midtbø-Norbom.

Hun lovte Adrian at hun skulle få åpnet kontoen igjen, men det viste seg å være lettere sagt enn gjort.

– Han har jo signaturrett og alle papirer på plass, så jeg tenkte at dette skulle bli en smal sak å få ordnet.

Elsker gaming

Helt siden Adrian fikk sin første PlayStation har han vært lidenskapelig opptatt av gaming.

– Det er en fin måte å få ut litt aggresjon og frustrasjon. Også kan man være sosial, trenger ikke sitte og spille alene, sier Adrian.

May Helén har merket at han ikke har vært alene mens han spiller.

SOLIALT LIV: May Helén Midtbø-Norbom har erfart at man møter folk når man spiller online.
SOLIALT LIV: May Helén Midtbø-Norbom har erfart at man møter folk når man spiller online. Foto: TV 2 hjelper deg/Molland

– Når du har spilt har jeg hørt at du snakker både norsk og engelsk. Og så har du fortalt meg at du ønsker å besøke noen spillkamerater lengre nord, så jeg skjønner jo at det er et sosialt liv der også, forteller May Helén.

Adrian har over 200 venner på PlayStation, mange titalls spill og hundrevis av timer spilt på denne brukeren.

– Så hvis jeg ikke får tilgang, må jeg starte alt på nytt. Finne alle vennene mine igjen, starte på nytt på alle spill og ikke minst kjøpe spillene på nytt, forteller han.

KOMMER IKKE INN: Her stopper det for Adrian, passordet er ikke lengre gyldig.
KOMMER IKKE INN: Her stopper det for Adrian, passordet er ikke lengre gyldig. Foto: TV 2 hjelper deg/Molland

– Kan ikke åpne andres konto

Da May Helén kontaktet PlayStation kundeservice, virket alt veldig lovende. Hun skulle bare vente på en mail og bekrefte overføring av kontoen.

– Men så kom det aldri noen mail. Jeg ringte tilbake, men fikk da beskjed om at det ikke var mulig å sette over kontoen i et nytt navn. Jeg tenkte at det kunne ikke være sant, så jeg sendte en mail til supportavdelingen.

Svaret hun fikk var ikke det hun hadde håpet på:

«Dessverre er en konto personlig og knyttet til hver individuelle spiller, og det finnes ingen mulighet å overføre eierskap til en annen person, selv om personen ikke er i live lengre. Derimot, kan vi hjelpe deg med å slette / lukke kontoen hvis du ønsker dette.»

OVERRASKET: May Helén syntes det var merkelig at PlayStation var så strenge.
OVERRASKET: May Helén syntes det var merkelig at PlayStation var så strenge. Foto: TV 2 hjelper deg/Molland

– Jeg ble ganske paff, hadde ikke trodd at en PlayStation-konto skulle være mer sikker enn bankkontoen eller forsikringen, sier hun.

Også Adrian ble frustrert over beskjeden fra PlayStation.

– Jeg ble pissed og forbannet, skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å åpne kontoen til pappa når jeg er sønnen, forteller han.

Kan ikke stille

TV 2 hjelper deg har prøvd å få et intervju med PlayStation i Norge der Adrian og May Helén kunne være med, men det har ikke latt seg gjøre.

– Det var dumt, hadde håpet på å få vite hvorfor de er strengere enn banken, sier May Helén.

PlayStation forteller at de må ha tillatelse fra sentralt hold for å kunne utale seg i saken og forteller at de vil komme tilbake til oss.

– Er det sant?

Uken etter besøket i Førde får TV 2 hjelper deg en mail fra PlayStations PR-manager Emil Søndergaard Larsen i Danmark.

Han forklarer at support-avdelingen normalt ikke kan hjelpe med å låse opp kontoer, men at de har kontaktet PlayStation sentralt som jobber med å åpne den, og at det trolig vil skje snart. Som et plaster på såret ønsker de også å gi Adrian en flunkende ny PlayStation 5.

– Du kødder? Er det sant? Det hadde jeg aldri trodd, sier en sjokkert Adrian.

Se reaksjonen hans i videoen øverst.

– Vi trodde egentlig at det ikke ville gå å få åpnet kontoen igjen, men å få denne beskjeden er helt utrolig. Adrian har vært ganske utålmodig, sier May Helén, mens hun smiler bredt.

– Tusen takk for all hjelpen, veldig glad for at alt løste seg, avslutter Adrian.

PlayStation svarer:

Først og fremmest er vi selvfølgelig enormt kede af den situation, som Adrian befinder sig i lige nu. Vi er glade for, at I har taget kontakt til os, da det er en ekstraordinær situation, som vores support-afdeling desværre ikke kan hjælpe med normalt. Det skyldes at support-afdelingen ikke kan låse op for konti, der tilhører andre brugere. Derfor er det også igen godt, at I har taget kontakt til os, så vi kan løse problemet.

Det er vigtigt for os, at vores brugere føler sig sikre på PlayStation - derfor har vi nogle procedurer og retningslinjer, der skal sikre, at folk ikke kan tilgå andres information. Samtidig er det også som nævnt en ekstraordinær situation, som vi ser meget sjældent. Hvis man vil undgå at en lignende situation opstår, anbefaler vi, at man bliver enige om et sikkerhedsspørgsmål og -svar, så det er muligt at komme ind, hvis man ikke har kodeordet til kontoen. Læs mere om sikkerhedsspørgsmål her: https://support.playstation.com/s/article/Security-settings-on-PlayStation-Network?language=en_US

Vi er allerede i kontakt med den centrale PlayStation-organisation i Europa, hvor vi arbejder på at få åbnet Adrians konto. Det ser positivt ud, og vi bør have hans konto klar igen inden længe. Udover det, så vil vi gerne hjælpe Adrian med at komme igennem denne tid, da vi slet ikke kan forestille os, hvor svært det må være for ham. Derfor er vi ved at få arrangeret levering af en PlayStation 5 til ham, så han kan komme tilbage til sine venner på PlayStation Network med manér.

Emil Søndergaard Larsen PR Manager Nordics & Baltics - PlayStation

Relatert