2021 blir et bra bilår. Her har vi plukket ut fem grombiler vi gleder oss skikkelig til å se på veiene den kommende tiden.
2021 blir et bra bilår. Her har vi plukket ut fem grombiler vi gleder oss skikkelig til å se på veiene den kommende tiden.

Topp 5: Grombilene vi gleder vi oss ekstra til i år

Det er ikke bare hotte elbil-nyheter i 2021.

2021 er i gang, og vi går nok et spennende bilår i møte.

Det er ingen hemmelighet at tusenvis av nordmenn skal kjøpe seg ny elbil i år. Men det er også veldig mange som skal realisere andre bildrømmer de kommende månedene.

Her snakker vi gjerne om bensintørste modeller, med en x-faktor som appellerer litt ekstra til følelsene våre.

Nå har plukket ut fem grombiler vi gleder oss til å se på veiene i år.

1) BMW M3/M4

Selv om den nye grillen er aldri så mye omdiskutert, er det alltid en stor begivenhet når BMW serverer oss en helt ny M-modell. I mars ventes det at helt nye BMW M3 og M4 kommer til norsk jord.

Hjertet i begge bilene er det samme som vi finner i dagens X3 M og X4 M. Vi snakker om en turtallsvillig rekkesekser på tre liter.

Topp 5 grombiler i 2021

  • BMW M3/M4
  • Volkswagen Golf R
  • Mercedes S-Klasse
  • Audi RS 3
  • Lamborghini Huracan STO

Se eget bildegalleri av modellene i saken.

Standardversjonen byr på 480 hk og 550 Nm dreiemoment i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse. 0-100 km/t gjøres unna på 4,2 sekunder.

Competition-versjonen byr på 510 hk og 650 Nm dreiemoment i kombinasjon med en 8-trinns M Steptronic girkasse. Da gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 3,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t. Den kan om ønskelig løftes til 290 km/t med M Driver’s Package.

Kreftene går i klassisk vis til bakhjulene, men fra sommeren vil Competition-modellene også tilbys med M xDrive – firehjulsdriftsystem. Det er første gang på M3 og M4.

Startprisen i Norge er estimert til 1.162.900 kroner for M3 Competiton og 1.216.700 kroner for M4 Competition.

Les mer om nye M3 og M4 her

2) Volkswagen Golf R

Når en helt ny generasjon Golf R kommer på markedet i år, blir det tidenes kraftigste.

Nå har Volkswagen nemlig hentet ut 320 hk fra turbomotoren på to liter.

Kreftene sendes via en 7-trinns DSG-girkasse og til alle fire hjul. 0-100 km/t er i mål på 4,7 sekunder, mens toppfarten er 250 km/t. Med Performance Pack øker den til 270 km/t.

Ved siden av økt effekt, har Volkswagen-ingeniørene utviklet et helt nytt firehjulsdrift-system. Dette skal fordele kreftene mellom for- og bakaksling, men også individuelt mellom bakhjulene.

Resultatet er ifølge Volkswagen at nye Golf R skal kjøre enda bedre og mer dynamisk gjennom raske kurver.

Nye Golf R nå får også en egen driftmode. Den gjør akkurat som navnet tilsier, nemlig at du får lov til å logre litt med hekken.

Les mer om den lille råtassen her

3) Mercedes S-Klasse

I motsetning til de to første bilene, er ikke dette først og fremst en råtass på bane. Men når det gjelder luksus, komfort og teknologi, er det få som kan hamle opp med Mercedes S-Klasse.

Snart kommer en helt ny generasjon til Norge.

I tillegg til et oppdatert design, flunkende nytt interiør og en rekke nye teknologiske løsninger – lover Mercedes klasseledende standarder på sikkerhet.

Nykommeren får blant annet verdens første baksete-airbag, samt et helt nytt dempersystem som løfter bilen, dersom den oppdager at noe er i ferd med å treffe den fra siden.

Fra salgsstart blir nye S-Klasse tilgjengelig med fire motoralternativer. Vi snakker rekkeseksere på tre liter, matet med bensin eller diesel. Ønsker du dieselmotor, står valget mellom S350d eller S400d. Disse har henholdsvis 286 hk/ 600 Nm og 330 hk/700 Nm.

Bensinutgavene blir hetende S450 eller S500. Førstnevnte leverer 367 hk og 500 Nm. På sistnevnte øker effekten til 435 hk og 520 Nm. S500 blir den foreløpige toppmodellen, og klarer 0-100 km/t på 4,9 sekunder.

Etter hvert ventes det naturligvis også egne versjoner fra AMG, med V8-er og drøyt 600 hk.

Les mye mer om nye S-Klasse her

4) Audi RS 3

Audi har allerede lansert hissigproppen S3, basert på nyeste generasjon A3. Men til høsten ventes det endelig at toppmodellen, RS 3, får se dagens lys.

Vi vet allerede at bilen beholder den prisvinnende rekkefem-motoren på 2,5 liter.

Dagens RS 3 yter 400 hk blank. Nøyaktig hva effekten på nykommeren blir er ikke bekreftet. Men ryktene skal ha det til et sted mellom 420-450 hk.

Foreløpig har ikke Audi sluppet noen offisielle bilder. Så i mellomtiden får vi nøye oss med bildene av lillebror, S3:

Les mer om nye Audi A3

5) Lamborghini Huracan STO

Lamborghini gjør det igjen. De utvider Huracan-familien og lanserer nå Huracn STO (Super Trofeo Omologata). Dette blir en banefokusert versjon, hvor Lamborghini bruker flere elementer fra sin suksessfulle motorsportsatsning.

Motoren er som vanlig en naturlig aspirert V10-er på 5,2 liter. I Huracan STO yter den 640 hk og 565 Nm. 0-100 km/t loves på tre sekunder, mens toppfarten er 310 km/t.

Broom har fått bekreftet at bilen kommer til Norge i høst, og at startprisen blir rundt fire millioner kroner. Nykommeren blir dermed den dyreste Huracanen, så langt...

Broom tester Lamborghini Huracan EVO: – Tar pusten fra deg!

Vi blir med Eyvind Hellstrøm på tur i drømmebilen: