For første gang i historien kommer Audi til å selge 10.000 biler på ett år i Norge. Det gjør også Audi til det tredje største bilmerket her til lands.
For første gang i historien kommer Audi til å selge 10.000 biler på ett år i Norge. Det gjør også Audi til det tredje største bilmerket her til lands.

I år setter de litt av en norgesrekord

Audis beste år noensinne.

Audi-salget i Norge har vært solid i mange år. Men i 2020 har det virkelig tatt av.

Årsaken er ikke overraskende elektrisk og heter e-tron. Her har Audi truffet det norske bilmarkedet perfekt. e-tron kommer med god margin til å bli Norges mest solgte bil i 2020. Ikke minst med tanke på prislappen, er det en svært sterk prestasjon.

Audi leverer dermed også sitt beste salgsår i Norge noensinne. Totalt sett kommer de til å passere 10.000 solgte og utleverte biler. Det har de aldri klart tidligere.

Satte seg hårete mål

I skrivende stund er Audi Norges tredje største bilmerke, bare slått av Volkswagen og Toyota. Markedsandelen er per november på rekordhøye 8,1 prosent.

Audi-sjef Elin Sinervo leder merket til et knallresultat i Norge i 2020.
Audi-sjef Elin Sinervo leder merket til et knallresultat i Norge i 2020.

På et arrangement med pressen før jul, fortalte Audi-sjef Elin Sinervo at importøren før året startet hadde utgangspunktet klart.

– Vi våget å håpe og satte oss hårete mål. Dette har vi jobbet hardt for å klare, hele året, sa Sinervo.

Målsetningen fremover er klar. Salgstallene fra 2020 skal videreføres, målsetningen er over 10.000 biler også neste år. Klarer de det, snakker vi nok topp tre også i 2021.

Slik lager de noen av verdens raskeste biler

Q4 e-tron går inn under dagens e-tron i Audis modellutvalg. Og den kan bli en svært attraktiv bil i det norske markedet.
Q4 e-tron går inn under dagens e-tron i Audis modellutvalg. Og den kan bli en svært attraktiv bil i det norske markedet. Foto: NTB Scanpix

Lillebroren til e-tron

Ser vi på hva som kommer av nye modeller neste år, virker dette også høyst realistisk. e-tron har vokst til å bli en liten familie av biler, med to karosserivarianter. Prisene spenner fra 600.000 til 1,2 millioner kroner.

Tidlig i 2021 kommer så det nye råskinnet e-tron GT. Dette blir en av de heftigste elbilene på markedet. Noen storselger blir den kanskje ikke, det blir nok til gjengjeld Q4 e-tron som kommer til Norge sommeren 2021. På høstparten lanseres den også som Sportback, i praksis en litt mer sporty versjon.

Q4 er lillebroren til dagens e-tron. Den blir også rimeligere, og vil dermed være aktuell for en større kjøpegruppe. Den blir tilgjengelig både med tohjulsdrift og 4x4.

Her kan du lese mer om Q4 e-tron

En av flere nye og ladbare SUV-er fra Audi: Dette er flaggskipet Q8 som snart får ny drivlinje.
En av flere nye og ladbare SUV-er fra Audi: Dette er flaggskipet Q8 som snart får ny drivlinje.

Q8 blir ladbar

Audi har også flere ladbare nyheter på gang. Her snakker vi en omfattende satsing på ladbare hybrid-SUVer.

I februar kommer den digre SUV-en Q8 som ladbar hybrid, den har samme drivlinje som dagens ladbare Q7.

Kompakt-SUVen Q3 blir også ladbar, også denne kommer i to karosseriutgaver: SUV og Sportback. Så får også den større Q5 en facelift og kommer i ny Sportback-utgave.

LES MER: Dette kan faktisk bare skje i Norge

Video: Her snakker vi ambulanse som skiller seg ut