Her er SUV-en som kan gruse naboens sportsbil

Jaguar har laget ny SVR-utgave av sin F-Pace.

Lyst på sint SUV? Da kan nye Jaguar F-Pace SVR være noe for deg!
Lyst på sint SUV? Da kan nye Jaguar F-Pace SVR være noe for deg!

Den debuterte i 2016 og har vært en stor suksess for Jaguar. F-Pace har hentet mange nye kunder til merket, samtidig som den også la grunnlaget for SUV-ene I-Pace og E-Pace som har kommet til senere.

I Norge har F-Pace havnet i skyggen av elektriske I-Pace, samtidig som nyhetens interesse ikke helt er der etter fire år.

Men Jaguar jobber med å holde F-Pace oppdatert, nå kommer de med en ny versjon av versting-utgaven SVR.

Første generasjon av denne er det mest solgte Jaguar Special Vehicles-produktet noensinne. Her har den nye altså store hjul å fylle.

Interiøret har fått en oppgradering – og et nødvendig løft med helt nytt infotainmentsystem.
Interiøret har fått en oppgradering – og et nødvendig løft med helt nytt infotainmentsystem.

Måler G-krefter

Bilen har fortsatt en 5-liters V8-motor på 550 hestekrefter under panseret. Men Jaguar har klart å gjøre den litt raskere enn forgjengeren. 0-100 km/t går nå på 4 sekunder blank, mot tidligere 4,3 sekunder. Toppfarten er også økt, fra 283 til 286 km/t.

Samtidig som det skjer, har Jaguar klart å presse ned CO2-utslippet, fra 281 g/km til 275 g/km.

Firehjulstrekk er standard her. F-Pace SVR har også adaptiv fjæringsteknologi. Satt i dynamisk modus, kan føreren nå følge med på ytelsene med egen stoppeklokke og måler som viser G-kreftene.

Dette er bilmerket som øker mest i Europa

Ikke noe utagerende design, men du ser at det ikke er en helt 'vanlig' F-Pace.
Ikke noe utagerende design, men du ser at det ikke er en helt "vanlig" F-Pace.

Windsor-skinn

Utvendig er det snakk om litt finpuss. Jaguar har ikke dratt på med de mest utagerende designtriksene her, men bilen ser helt klart sint ut.

Innvendig har F-Pace fått nye materialer og både seter og dørinnsatser er trukket i luksuriøst Windsor-skinn.

Bilen har nå en 12,3 tommers HD skjerm, og leveres med aluminiumsdetaljer som standard. Valgfrie sportsseter inkluderer en unik SVR-logo på nakkestøttene. F-PACE SVR har også Jaguars nye Pivi Pro-infotainmentsystem.

Hvor tøff er den egentlig? Her er F-Pace i ekstrem test

F-Pace kom på markedet i 2016 og har vært en stor suksess for Jaguar internasjonalt.
F-Pace kom på markedet i 2016 og har vært en stor suksess for Jaguar internasjonalt.

Drøyt 30 brukte

Så langt går ikke Jaguar ut med noen pris på den nye utgaven. Men det er nok grunn til å forvente et godt prishopp fra det som i dag er dyreste F-Pace, med 400 hestekrefter. Den blir din for 1.344.950 kroner.

Rimeligste F-Pace starter for øvrig på 789.950 kroner, da snakker vi ladbar hybrid på 404 hestekrefter.

På bruktmarkedet kan du nå velge mellom drøyt 30 eksemplarer av F-Pace. Her starter prisene på rundt 450.000 kroner. Da snakker vi 2016/2017-modeller som gjerne har gått rundt 100.000 kilometer.

Det er forresten også én SVR-utgave til salgs i Norge. Dette er en 2020-modell som ikke har gått mer enn 3.200 kilometer. Prisforlangende her er 1.598.000 kroner.

Test: Dette er det smarteste F-Pace-kjøpet du kan gjøre

Video: Slik havner Jaguaren i Guinness Rekordbok