To av bilene som står utstilt hos Brookland Motors på Billingstad: Aston Martin DB6 og Ferrari F40. – Vi har som mål å bli en betydelig aktør i markedet for spesielle biler, og ser allerede at satsningen gir stor og positiv oppmerksomhet, uttaler daglig leder Christian Gottschalk.
To av bilene som står utstilt hos Brookland Motors på Billingstad: Aston Martin DB6 og Ferrari F40. – Vi har som mål å bli en betydelig aktør i markedet for spesielle biler, og ser allerede at satsningen gir stor og positiv oppmerksomhet, uttaler daglig leder Christian Gottschalk.

Her skal de selge biler du ikke finner andre steder

– Vi ser at det er marked også i Norge.

Mye tyder på at interessen for sjelden, flotte og dyre bilikoner har blitt høyere i Norge, de senere årene.

Eller, kanskje det bare er blitt mer stuerent?

I alle fall har Brookland Motors på Billingstad utenfor Oslo, bestemt seg for å at de vil fri til dette helt spesielle markedet.

Dette er samme sted som du finner Norges eneste offisielle Bentley-forhandler. Men i tillegg har de nå valgt å utvide sortimentet sitt med noen helt spesielle bruktbiler.

– Vi har som mål å bli en betydelig aktør i markedet for spesielle biler, og ser allerede at satsningen gir stor og positiv oppmerksomhet, sier daglig leder, Christian Gottschalk.

Sjeldne biler

Om du tar en runde i utstillingslokalene, vil du raskt forstå at dette ikke er noe du finner hvor som helst.

Her står blant annet følgende godbiter: Aston Martin DB6 (1967), Ferrari F40 (1992), Lamborghini Countach (1987) og Ferrari 250 GT Pininfarina Coupe Series II (1960).

– Historisk har man fått bedre betalt for slike objekter i utlandet. Men vi ser nå en økende interesse innenfor Norges grenser, og håper at bilene finner nye norske eiere, sier Gottschalk.

Er du oppvokst på 80-tallet, og glad i biler, er det ikke mye som får i gang blodpumpa like kraftig som en Ferrari F40.
Er du oppvokst på 80-tallet, og glad i biler, er det ikke mye som får i gang blodpumpa like kraftig som en Ferrari F40.

Ferrari F40 har vært til salgs i Norge før ...

Dyrest

Alle bilene er spesielle, og alle er kostbare. Men den klart dyreste, er Ferrari F40. Med kun 22.000 kilometer på telleren, og i svært god stand, har den en prisantydning på 12,5 millioner kroner.

Dette er da også et formidabelt bilikon, og den siste Ferrari-modellen som ble godkjent av merkets "far", Enzo Ferrari.

Den andre Ferrarien, 250 GT Pininfarina Coupe Series II, står priset til 6,95 millioner kroner. Dette skal være den eneste av sitt slag i Norge, og det ble solgt kun 353 eksemplarer på verdensbasis.

– Kan vi mekke på en Ferrari sjæl?

Her står en 1968-modell Mercedes-Benz SL 280 (t.h.) og en Bentley Continental R.
Her står en 1968-modell Mercedes-Benz SL 280 (t.h.) og en Bentley Continental R.

Kjøpt ny i Norge

Både Aston Martin DB6 og Lamborghini Countach 5000 QV som pynter opp lokalene, er noe så sjeldent som solgt nye i Norge.

DB6-en har rullet 68.000 kilometer, og er priset til 5,5 millioner kroner.

Dette er en sjelden Vantage-utgave med aircondition og manuelt gir. Original manual, verktøy og loggbok medfølger.

Til akkurat samme pris, kan du eventuelt kjøpe plakatbilen fra 80-tallet framfor noen: Lamborghini Countach.

Den svarte utgaven som står hos Brookland Motors ble bestilt av en norsk kunde i 1986, og overlevert året etter. Siden den tid har den kjørt 52.000 kilometer.

Brookland Motors er importør av Bentley til Norge.
Brookland Motors er importør av Bentley til Norge.

Nå er dette beistet veteranbil

Kan stige i pris

På spørsmål om hvem som faktisk unner seg denne typen biler, er svaret kort og kontant fra Gottschalk:

– Bilentusiaster.

Og det finnes altså en hel del virkelig store bilentusiaster spredt rundt omkring det ganske land.

For noen er disse bilene samtidig en investering. Klassiske, godt holde biler, som i tillegg er sjeldne, kan stige i pris.

Fikk ikke kjøpe superbilen – ble sur og ville saksøke selskapet

Video: Vi tok med "verdens raskeste" på biltur – og fikk motorstopp!

Dette er Broom de første i verden som gjør med en Ferrari 488: