Har søkt om momsfritak på elbiler i to år til

Men det trenger ikke å bety null moms til 2023.

Tesla er blant bilmerkene som virkelig har hatt glede av de norske reglene om null moms og heller ikke avgift på elbilene. Det har bidratt til storsalg i mange år.. Foto: NTB Scanpix
Tesla er blant bilmerkene som virkelig har hatt glede av de norske reglene om null moms og heller ikke avgift på elbilene. Det har bidratt til storsalg i mange år.. Foto: NTB Scanpix

At vi ikke har avgift og heller ikke moms har vært helt avgjørende for at elbilsalget i Norge er så mye høyere enn i noen andre land.

I utgangspunktet er elbilene generelt dyrere å produsere enn biler med bensin- og dieselmotor. Men ved å gi dem denne særbehandlingen, kommer de motsatt ut i det norske markedet. Det har da også veldig mange bilkjøpere fått med seg.

Momsfritaket er imidlertid kontroversielt. Flere politiske partier har tatt til orde for at det bør innføres moms også på elbilene, blant dem er Høyre.

Rent konkret må Norge søke EFTAs overvåkningsorgan ESA om tillatelse til å gi elbilene momsfritak. Nå skriver bransje-nettstedet BilNytt.no at regjeringen akkurat har gjort det. Men i motsetning til tidligere har man søkt om to år, ikke tre som til nå har vært vanlig.

– Bransjen tenker nok sitt

Det tolkes fra flere hold som at vi snart kan se slutten for det særnorske momsfritaket:

Atle Falch Tuverud er sjefredaktør i BilNytt.no.
Atle Falch Tuverud er sjefredaktør i BilNytt.no.

– Bilbransjen fryktet at Finansdepartementets søknad til ESA kun ville gjelde for ett år, og er derfor glad for at søknaden gjelder ut 2022. Men bransjen tenker nok sitt om at det ikke ble søkt for tre nye år, og lar det være opp til Stortinget om det eventuelt skulle komme moms på elbil før dette.

Det sier Atle Falch Tuverud som er sjefredaktør i bransje-nettstedet BilNytt.

Tesla-eierne sparer mye – for andre kan det bli rådyrt

Det har skjedd mye på elbilfronten siden denne bilen ble gjennombruddet for elektriske biler i Norge. Lille Mitsubishi i-MiEV var i flere år en storselger.
Det har skjedd mye på elbilfronten siden denne bilen ble gjennombruddet for elektriske biler i Norge. Lille Mitsubishi i-MiEV var i flere år en storselger.

Aktuelt i valgkampen

– Betyr dette at elbilmomsen er "fredet" i to år fremover?

– Denne søknaden kan være et signal på dette, men hundre prosent sikkert er det ikke. Det har vært fryktet innfasing av moms på elbiler allerede i 2022. Det kan det fortsatt bli hvis Stortingsflertallet vil dette neste høst. Det blir spennende å se hvor aktuelt dette blir i valgkampen. En mulig innfasing av moms på elbiler er blant temaene som opptar aktørene i bilbransjen mest i inngangen til valgkampen neste år, forteller Falch Tuverud.

Han legger til:

– Det kommer moms på elbiler før eller siden. Det vil imidlertid ikke bli full moms fra ett år til et annet. Det kommer til å innfases gradvis. Det er også en diskusjon om det skal komme innfasing av moms på de dyrere elbilene først, eller en lav sats på alle.

BilNytt.no er for øvrig kjent med at godkjennelsen i ESA kun er en formalitet, og at Finansdepartementets søknad kommer til å gå gjennom der.

Dette med gradvis moms er viktig for bilbransjen. Hvis bilene over natten blir 25 prosent dyrere, vil det kunne ha mye å si for salget.

En elbil til topps – for første gang

Elektriske Volvo XC40 har akkurat kommet til Norge, dette er ventet å bli en storselger de neste årene. Foto: Bilia Fornebu/Jan Inge Simonsen
Elektriske Volvo XC40 har akkurat kommet til Norge, dette er ventet å bli en storselger de neste årene. Foto: Bilia Fornebu/Jan Inge Simonsen

Mange nye modeller

Det vil også gi en svært uforutsigbar situasjon. Vi risikerer et kappløp for å levere ut flest mulig biler før momsen innføres, så bråstopp etterpå.

Her spiller det også inn at norske politikere har satt et svært ambisiøst mål for elbilene i Norge. Fra 2025 skal det kun selges utslippsfrie personbiler her til lands. Med dagens tempo er vi godt på vei mot det. I 2020 vil elbilene for første gang stå for mer enn 50 prosent av det totale personbilsalget.

Så langt har elbilmarkedet vært preget av begrenset utvalg, også leveringsproblemer og ventetid på mange modeller. Den situasjonen har endret seg mye, samtidig som det nå kommer en rekke nye modeller som ligger an til å bli storselgere i det norske markedet.

Nå er det ikke lenger så enkelt å selge brukte elbiler

Video: Her er splitter nye VW ID.4 i Norge