Det ser baktungt ut – og det var det så absolutt. 32.000 kroner i gebyr for overlast var bare starten på denne kontrollen... Foto: Statens vegvesen.
Det ser baktungt ut – og det var det så absolutt. 32.000 kroner i gebyr for overlast var bare starten på denne kontrollen... Foto: Statens vegvesen.

Her var det nok mange som sperret opp øynene

Ikke bak-fram – men altfor tungt.

Kontrollørene til Statens vegvesen kommer over litt av hvert ute på veiene. Og noen ganger det nok grunn til å sperre opp øynene litt ekstra. Som da da denne ekvipasjen ble stoppet på E16 ved Kløfta, rundt midnattstider denne uken.

Kanskje var tidspunktet bevisst valgt av en sjåfør som ville unngå kontroller. Men det lyktes i så fall dårlig.

Her hadde man optimistisk nok fått plass til en trekkvogn, oppe på lasteplanet. Ikke bare så det mildt sagt spesielt ut. Det var heller ikke særlig lovlig.

Altfor tung

Det er nettstedet Tungt.no som først skrev om denne episoden.

Da kontrollørene tok en nærmere titt, oppdaget de at det var mye som ikke var som det skulle her.

Selve lasten så ikke bare spesiell ut. Den førte også til at lastebilen var altfor tung på bakakselen, nærmere bestemt en overlast på solide 4,9 tonn. Det i seg selv ga et overlastgebyr på 32.000 kroner.

Skulle nesten tro varebilen var lastet med bly...

Et mildt sagt spesielt syn. Ferden var over da ekvipasjen ble vinket inn til kontroll. Foto: Statens vegvesen.
Et mildt sagt spesielt syn. Ferden var over da ekvipasjen ble vinket inn til kontroll. Foto: Statens vegvesen.

Gjort med prøveskilter

Så var litt av hvert feil med selve lastebilen også. Den hadde blant annet fire utslitte dekk. Med nye regler blir det gebyr for hvert enkelt dekk som ikke er innenfor kravene: Her til sammen 8.000 kroner.

En nærmere sjekk viste også at deler av rammen var knekt og opprustet, lastebilen hadde rett og slett ikke noe på veien å gjøre.

Til slutt tar vi med at transporten ble gjort med prøveskilter. Disse ble inndratt.

LES MER: Tabben kostet sjåføren over 70.000 kroner

Video: Dette kan godt bli Norges mest solgte bil neste år