Vilt og vakkert: Dette er nye Volvo P1800 Cyan – en nytolkning av bil-ikonet fra 60-tallet.
Vilt og vakkert: Dette er nye Volvo P1800 Cyan – en nytolkning av bil-ikonet fra 60-tallet.

Gjør comeback: Nå avslører de nye detaljer om lekkerbisken

Volvo P1800 Cyan får over 400 hk.

I sommer dukket de første bildene opp, av en kamuflert utgave av Volvo-klassikeren P1800.

Bildene sprede seg raskt, og spekulasjonene gikk i mange retninger. Om alt fra en ny elbil fra kinesiske Polestar, til en retroutgave for å hedre modellens 60 års-jubileum.

Så ble det klart at det er Cyan Racing som står bak den svært attraktive P1800-tolkingen. Cyan Racing har base i Gøteborg og den offisielle motorsport-partneren til Geely, som igjen eier Volvo.

Avslører interiøret

Cyan har allerede sluppet de offisielle bildene av eksteriøret, som utvilsomt har mye til felles med opphavet fra 60-tallet.

Den manuelle girkassen har førstegiret ned og til venstre – slik kan man skifte raskere mellom andre- og tredjegir.
Den manuelle girkassen har førstegiret ned og til venstre – slik kan man skifte raskere mellom andre- og tredjegir.

Selskapet har vært tydelig på at de ønsker å lage en moderne tolkning av P1800, med mye av den mekaniske og analoge karakteren.

Nå har Cyan også sluppet de første offisielle bildene av interiøret. Her er det heller ingen tvil om at de opprinnelige designdetaljene er ivaretatt. Alle instrumentene er slik vi husker dem fra originalen.

Men for å speile alle kreftene nykommeren byr på, har bilen fått veltebur i titan. I tillegg får du heftige sportsseter og ratt fra MOMO.

– Vi kunne selvfølgelig ha bygget en elektrisk Volvo P1800 og fylt den med all den nyeste teknologien, komforten og luksusen. Men det var ikke det vi ønsket å gjøre. Vi har stoppet tiden og frosset noe av den i vår egen tidskapsel. Vi tok det beste fra det gylne 60-tallet og kombinerte det med dagens muligheter for å ha en ren og raffinert kjøreopplevelse, sier Christian Dahl, administrerende direktør og grunnlegger av Cyan Racing.

Volvo 240 er mer populær enn noen gang

Nytt sete, ratt og veltebur. Ellers minner det meste om originalen.
Nytt sete, ratt og veltebur. Ellers minner det meste om originalen.

420 hk fordelt på 990 kg

Under panseret på P1800 Cyan sitter en kraftig trimmet 2-liters bensinturbo. Den yter friske 420 hk og 455 Nm. Kreftene sendes rett til bakhjulene, via en 5-trinns manuell girkasse.

Når bilen ikke veier med enn 990 kg, bør det ikke være noen tvil om at dette blir en svært leken og hvass bil. Altså i rak motsetning til originalen, som tross alt delte mye med Volvo Amazon. Sistnevnte var jo ikke akkurat kjent for å være spesielt sportslig.

Bilen skal produseres i flere eksemplarer, basert på bestillinger og interesse.
Bilen skal produseres i flere eksemplarer, basert på bestillinger og interesse.

Nykommeren får absolutt ingen assistentsystemer. Her kan du glemme både ESP og ABS-bremser. Det er med andre ord skikkelig «back to basic».

Hjulopphenget på bilen er forresten utviklet av Cyan selv. Her finner vi utstrakt bruk av aluminium og andre lettvektsmaterialer.

Støtdemperne er justerbare, både på kompresjon og retur.

For å sikre så god balanse på veien som mulig, er vektfordelingen nesten perfekt. Vi snakker 47:53-fordeling mellom akslingene.

Disse P1800-ene ble marinert i whisky og saltvann

Se flere bilder av den lekre P1800-tolkningen her:

Ford Escort MK1: Sjekk det strøkne eksemplaret Stian fikk kloa i: