I 2010 kostet den rundt 45 millioner kroner. Nå tilbyr den amerikanske forhandleren privatleasing på superbilen. Denne kan bli din dersom du har 230.000 kroner til overs i måneden. Foto: iLusso
I 2010 kostet den rundt 45 millioner kroner. Nå tilbyr den amerikanske forhandleren privatleasing på superbilen. Denne kan bli din dersom du har 230.000 kroner til overs i måneden. Foto: iLusso

Ny bil? Denne kan du få for 230.000 kroner – i måneden

Finnes kun to eksemplarer i verden.

Det er høyst sjelden å se en Koenigsegg på veien – uansett hvor i verden du befinner deg.

I Norge finnes det kun et fåtall biler fra den svenske superbilprodusenten. Og det er kanskje ikke så rart, ettersom modellene fort koster mellom 20-30 millioner kroner.

At Koenigsegg kun produserer noen få titalls biler hvert år, styrker eksklusiviteten til merket.

Siden oppstarten i 1994 har svenskene sluppet flere spennende modeller. En av de som skiller seg mest ut av alle er CCXR Trevita. Rett og slett fordi det kun er laget to eksemplarer av den.

Det bidrar naturligvis til å holde prisene på et ekstremt høyt nivå. Faktisk så høyt, at den amerikanske forhandleren iLusso, har valgt å tilby privatleasing på bilen – fremfor å la kunden kjøpe den helt ut.

230.000 kroner måneden

Tilbake i 2010 kostet bilen svimlende 4,8 millioner dollar, som tilsvarer rundt 45 millioner kroner med dagens kurs.

Det er med andre ord neppe en lettsolgt bil den California-baserte forhandleren ønsker å kvitte seg med.

Trevita er svensk og står ganske enkelt for
Trevita er svensk og står ganske enkelt for "tre hvite" – en referanse til lakken.

Som et grep tilbyr de altså privatleasing på superbilen. Dersom du er fysen på ny bil, kan iLusso tilby en avtale på fem år. Prisen ligger på relativt friske 24.000 dollar per måned, tilsvarende rundt 230.000 kroner.

Dermed utgjør bare de månedlige utgiftene 13,8 millioner kroner over leasingperioden på fem år. Så kommer det et viktig men.

Du må naturligvis ut med et aldri så lite innskudd på bilen også. Vi snakker 650.000 dollar, eller cirka 6,2 millioner kroner.

Rundt regnet kan du sikre deg den ekstremt sjeldne superbilen for 20 millioner kroner – med da må du huske å levere den tilbake igjen etter fem år.

Skulle du være så uheldig å kantkjøre en felg, tipper vi det vanker en uhyggelig dyr egenandel...

Koenigsegg jakter flere hundre nye ansatte

Interiøret kjenner vi igjen fra Koenigsegg CCR fra 2004.
Interiøret kjenner vi igjen fra Koenigsegg CCR fra 2004.

Over 1.000 hk

Det som gjør bilen ekstremt kostbar, i tillegg til at det kun finnes to i verden, er en helt spesiell lakkmetode på karbonkarosseriet. I sollys skal man se millioner av små diamanter skinne.

Under lanseringen i 2009 var planen egentlig å produsere hele tre versjoner av CCXR Trevita. Men den svært omfattende og kostbare lakkjobben bremset produksjonen til to.

Selvfølgelig byr CCXR Trevita på mer enn dyr lakk og et spektakulært design. Her får du også ekstreme krefter til rådighet.

Vi snakker V8-er på 4,8 liter. Den leverer 1.018 hk ved 7.000 omdreininger og like imponerende 1.080 Nm.

Kreftene sender superbilen av gårde fra 0-100 km/t på bare 2,9 sekunder. 0-200 km/t er i mål på 8,75 sekunder, mens toppfarten er 410 km/t.

Koenigsegg har for moro skyld også oppgitt forbruket på bilen. Med E85 på tanken ligger det på cirka 2,2 liter/mil. Men det er kanskje ikke bensinutgiftene som stopper en eventuell leasingavtale på CCXR Trevita?

Koster fra 16 millioner – er allerede utsolgt

Selv om bilen har 10 år på baken, er den fremdeles hysterisk rask. Det bekrefter både akselerasjonen og toppfarten på godt over 400 km/t.
Selv om bilen har 10 år på baken, er den fremdeles hysterisk rask. Det bekrefter både akselerasjonen og toppfarten på godt over 400 km/t.

Her setter den amerikanske hyperbilen trolig verdensrekord – med over 530 km/t!