
Magnus (35): – Den er påkostet mer enn jeg tør innrømme
Det er ikke uten grunn at denne har vunnet flere priser.
Da BMW skulle kaste seg på elektrifisering, gjorde de det med et smell. De viste en konseptbil som virkelig gjorde inntrykk – og som fikk navnet Concept Vision EfficientDynamics. Senere kom i8 Concept.
Det spektakulære konseptet inkluderte et framtidsrettet design, dører som vippet oppover – og en ladbar drivlinje.
Bilen var aldri ment å bli en volummodell, men skulle vise retningen for hva BMW tenkte om både design og elektrifisering.
I 2013 ble produksjonsmodellen vist fram for første gang på bilutstillingen i Frankfurt. Og til manges glede, og overraskelse, var det lite som skilte den fra konseptet.
Magnus Winther (35) fra Stavanger har imidlertid tatt det både ett og to steg lenger enn BMW selv ...

Dette mener norske BMW i8-eiere om bilen sin
Lettvekter
i8 er altså en ladbar hybrid – som kombinerer el- og bensinmotor. Bensinmotoren er en tresylindret 1,5-liter på bakakslingen. Den byr på 231 hk. Sammen med en elmotor, som sitter foran, blir ytelsene totalt på 362 hk.
Mye av bilen er bygget med karbon og alumunium, for å holde vekten nede. Resultatet er at den veier kun 1,5 tonn – og klarer 0-100 km/t på 4,4 sekunder.
Den elektriske rekkevidden var 37 kilometer, fram til faceliften i 2018, da den økte til 55 kilometer (53 kilometer for i8 Roadster).
Les vår test av "lillebror" i3 her

Stoppet produksjonen
Produksjonen av i8 ble stanset i juni i år, så nå blir det ikke flere. Totalt ble det bygget 20.465 eksemplarer – og av disse er 16.581 coupeer. De resterende 3.884 er roadstere – som ble produsert fra 2018-2020.
BMW har snakket om å lage en slags oppfølger, men enn så lenge er det ikke noe helt konkret.
På bruktmarkedet her hjemme ligger det i skrivende stund drøyt 20 i8 for salg – og prisene starter på rundt 630.000 kroner.

Ser du hva som er ulovlig på dette BMW bildet?
Unik bil
I Norge ble i8 ganske gunstig priset, sammenlignet med andre markeder, fordi den som ladbar hybrid kommer godt ut av avgiftssystemet. Det ble dermed solgt flere her, enn man kanskje skulle tro.
Men i Stavanger ruller det altså en i8 som ikke ligner på noen annen i hele verden. Den tilhører Magnus Winther – og har rasket med seg en del priser på forskjellige utstillinger, allerede.
– Jeg tør rett og slett ikke å innrømme hvor mye penger jeg har brukt på den, sier eieren.

Mer på gang ...
At den skiller seg ut ser du selvsagt på bildene. Men tro ikke at Magnus har tenkt å gi seg med dette.
– Jeg har flere planer for bilen. Blant annet skjermbreddere og luftunderstell, røper den bilgale 35-åringen.
Under kan du lese mer om både ham og bilen - og få med deg bildeserien nederst i saken:
Bilen:
Modell: 2015 BMW i8 Coupe
Hvor lenge har du eid den: To år
Hva har du gjort med den: 22 tommer Rohana hjul, H&R senket, full bodykit fra NIA Autodesign, Z-ART carbon fiber rear diffuser, Custom Chassie Rear Mount wing, helfoliert og 100 prosent akustisk custom eksos fra Thor Tuning.
Liker best med bilen: Den spesialbygde vingen bak.
Liker minst med bilen: Mangel på ettermarked-tilbehør/oppgraderinger
Beste opplevelse med bilen: Eurorally 2019, vinne best in show BMW-dagene 2020, Rudskogen, vinne topp 5 GT Sportsbil Gatebil 2019.
Framtidsplaner: Luft understell, Liberty widebody hjulbreddere.
Drømmebilen: Ferrari FF

Eieren

Navn: Magnus Winther
Alder: 35 år
Bosted: Stavanger
Litt om meg selv: Salgsleder i Verisure Alarm. Bruker fritiden på bil. Tidligere jobbet seks år som stuntmann/turneleder i Team Lenoine - World Sensation Stuntshow
Legger ut mye bilder av bilprosjektene på Instagram.
Her stopper superbilen midt på fjellet – selv sauene ser dumt på oss!
Se bildeserie under:
Video: Èn ting med denne bilen provoserer Broom-Vegard skikkelig: