Stilig elbil blir gunstig priset

Kommer til Norge allerede før nyttår.

Slik ser en av årets elektriske nykommere ut. Dette er Citroën ë-C4. Den får en svært gunstig startpris på 277.000 kroner. Foto: William CROZES @ Continental Productions
Slik ser en av årets elektriske nykommere ut. Dette er Citroën ë-C4. Den får en svært gunstig startpris på 277.000 kroner. Foto: William CROZES @ Continental Productions
Copyright William CROZES @ Continental Productions Foto: William CROZES @ Continental Productions
Copyright William CROZES @ Continental Productions Foto: William CROZES @ Continental Productions
Copyright William CROZES @ Continental Productions Foto: William CROZES @ Continental Productions
Copyright William CROZES @ Continental Productions Foto: William CROZES @ Continental Productions

Citröen var tidlig på plass i elbil-markedet, med sin C-Zero. En bil som ble bygget på samme lest som Mitsubishi i-Miev.

Nå skal de sette seg selv på elbilkartet på nytt. Neste modell ut er nemlig den tøffe og kompakte crossoveren ë-C4.

Den er omtrent på størrelsen med VW Golf – og får en startpris på gunstige 277.000 kroner.

350 kilometer

Citroën ë-C4 har en lengde på 436 centimeter, er 180 cm bred og har en høyde på 152,5 cm.

Akselavstanden på 267 cm sørger for god plass til fører og passasjerer, i tillegg til et bagasjerom på 380 liter.

Den har en oppgitt rekkevidde på 350 kilometer målt – etter den nye og strengere målemetoden WLTP – og kan hurtiglades med 100 kW.

– Et slikt priskutt har vi aldri sett maken til!

ë-C4 følger moten, og får en coupeaktig taklinje. Det gir den et stilig og sporty utseende.
ë-C4 følger moten, og får en coupeaktig taklinje. Det gir den et stilig og sporty utseende.

– Bør passe perfekt for Norge

Komfort er alltid høyt prioritert hos Citroën, og den sikres med det patenterte dempersystemet Progressive Hydraulic Cushions. ë-C4 får også de samme Advanced Comfort-setene som C5 Aircross.

Nykommeren er bygget på CMP-plattformen fra PSA, og leveres med et batteri på 50 kWt. Motoren yter 136 hestekrefter og har et dreiemoment på 260 newtonmeter.

– Vi gleder oss til å introdusere vår nye elektriske familiebil. ë-C4 har en kombinasjon av plass og pris som bør passe perfekt for det norske markedet, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen.

Han føler seg lurt etter elbil-kjøp

Plass og komfort blir viktige salgsargumenter. ë-C4 kommer til Norge allerede før nyttår.
Plass og komfort blir viktige salgsargumenter. ë-C4 kommer til Norge allerede før nyttår.

Tre utstyrsnivåer

Nye Citroën ë-C4 kommer i tre utstyrsnivåer. Allerede fra startnivået Feel, (277.000 kroner pluss levering), er ë-C4 utstyrt med ECO-led hovedlys, 18-tommers aluminiumsfelger, 10-tommers berøringsskjerm, aktiv nødbrems som registrer både fotgjengere og syklister, skiltgjenkjenning og automatisk styring av fjernlys og Progressive Hydraulic Cushions.

Neste nivå er Feel Pack som koster 292.000. Det nivået inkluderer head-up-display, navigasjon, ryggekamera med parkeringssensorer og proximity nøkkelfri adgang og start – noe som gjør at bilen åpnes og låses automatisk.

Stor elbil? Da skal du ta en titt på denne!

Toppmodellen

Toppnivået Shine, koster 312.000 og inkluderer også mørke ruter, blindsonevarsling, adaptiv cruisecontrol med full stopp/go – samt oppvarmet multifunksjonsratt.

Kombinasjonen av aktiv filholder og den adaptive fartsholderen med start/stopp gir Citroën ë-C4 selvkjøring på nivå 2.

Bagasjerommet på 380 liter er enkelt å utnytte takket være et flatt gulv, rette sider og god innlastingsbredde. Med baksetene lagt ned kan du frakte 1.250 liter – fortsatt med helt flatt gulv.

Ladekabler får plass under gulvet, og bagasjerommet er utstyrt med kroker til handleposer og det er skiluke i bakseteryggen.

Nye Citroën ë-C4 kommer til Norge mot slutten av året.

Toppmodellen koster 312.000 kroner.
Toppmodellen koster 312.000 kroner.

Første gang gikk vi tom for strøm – nå prøver vi igjen

Video: Citroën byr på en spesiell bilferie-opplevelse:

Slik endte elbil-testen, les hele historien fra 2011 her: